Menu
A+ A A-
ΚΑΤΣΕΛΗ ΚΩΣΤΑ
Website URL:

Δέσμη πρώτων προτάσεων για την Παιδεία προς διαβούλευση

Τομέας Παιδείας ΝΔ

ΛΟΓΟΤΥΠΟ

Αθήνα, 2 Ιουνίου 2016

Εισήγηση
Γραμματέα Τομέα Παιδείας και Θρησκευμάτων Νέας Δημοκρατίας
κ. Σωτήρη Γκλαβά
στην Ολομέλεια του Τομέα

“Δέσμη πρώτων προτάσεων για την Παιδεία προς διαβούλευση”

«Αγαπητοί συνεργάτες, φίλες και φίλοι,
σας καλωσορίζω και εγώ στη δεύτερη αυτή συνάντηση της Ολομέλειας των μελών των Τμημάτων του Τομέα Παιδείας και Θρησκευμάτων. Και εγώ θα ήθελα να σας ευχαριστήσω όλους σας, συντονιστές και μέλη των Ομάδων, για την άψογη και αποτελεσματική συνεργασία που είχαμε όλη αυτή την περίοδο τόσο για προτάσεις κατάθεσης ερωτήσεων Κοινοβουλευτικού ελέγχου, όσο και για τη σύνθεση κάποιων κεντρικών αξόνων του προγράμματος για την παιδεία που θα τεθούν υπόψη της Ομάδας σύνταξης του νέου Κυβερνητικού Προγράμματος του κόμματός μας. Φυσικά οι άξονες αυτοί μπορούν μετά τη σημερινή συζήτηση που θα επακολουθήσει, αλλά κυρίως μετά τις επί μέρους συζητήσεις σε επίπεδο Ομάδας, να τροποποιηθούν, βελτιωθούν και επαυξηθούν. Η μεγάλη, όμως, δουλειά που περιμένει τις Ομάδες είναι η ανάλυση των αξόνων σε επιμέρους δράσεις, η τεκμηρίωση και η κοστολόγηση του.
Οι κεντρικοί βασικοί άξονες τους οποίους μπορούμε να συζητήσουμε, να επεξεργαστούμε περαιτέρω και να τους δώσουμε για μια πρώτη διαβούλευση, είναι οι παρακάτω:
Ένας και ενιαίος τύπος Δημοτικού σχολείου (από 6/θέσια και πάνω) που θα προσιδιάζει περισσότερο τον τύπο σχολείου ΕΑΕΠ. Ανασχεδιασμός και αναδιάρθρωση του προγράμματος σπουδών, μέσω της ενιαιοποίησης διδακτικών αντικειμένων.

Μείωση του όγκου της διδακτέας ύλης (25-30 %) στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση μέσω της διαδικασίας του εξορθολογισμού της. Ταυτόχρονη εισαγωγή της μελέτης και της εμπέδωσης των μαθημάτων της Γλώσσας και των Μαθηματικών στον πρωινό κύκλο λειτουργίας του Δημοτικού σχολείου, η οποία θα υλοποιείται από τον βασικό διδάσκοντα της τάξης. Ολοήμερο Πρόγραμμα που θα βασίζεται, κυρίως, στη δημιουργία μαθητικών ομίλων, δημιουργικών και βιωματικών δράσεων. Ειδικά προγράμματα και διδακτικά εγχειρίδια για τους μαθητές των ολιγοθέσιων σχολικών μονάδων με κεντρικό πυρήνα τους θεματικούς κύκλους.


Άμεση πρόταση για την ειδική επαγγελματική εκπαίδευση, έτσι ώστε να διορθωθούν παθογένειες και ελλείψεις ετών και οι οποίες έχουν να κάνουν με τους πολλούς τύπους σχολείων, την απουσία προγραμμάτων σπουδών αλλά και ισοτιμιών σε περιπτώσεις κινητικότητας ανάμεσα στους τύπους σχολείων είτε της γενικής είτε της ειδικής εκπαίδευσης, την απουσία θεσμικού πλαισίου για την λειτουργία των ΤΕΕ Α΄ και Β΄ βαθμίδας καθώς και των ειδικών επαγγελματικών γυμνασίων και λυκείων.

Εφαρμογή, σταδιακά, της χρήσης του πολλαπλού βιβλίου ξεκινώντας από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Ενίσχυση της εκπαίδευσης για την επιχειρηματικότητα, με στόχο την ανάπτυξη της αυτογνωσίας, της κριτικής σκέψης, των δυνατοτήτων επιλογής, την ανάληψη πρωτοβουλιών και της λήψης αποφάσεων, την καλλιέργεια συνεργατικού πνεύματος, την ανίχνευση και την κινητοποίηση των ταλέντων και των δυνατοτήτων των μαθητών για έκφραση και δημιουργία και τη μελλοντική ενεργή συμμετοχή τους στο κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό γίγνεσθαι, μέσα από κατάλληλα εκπαιδευτικά προγράμματα και διδακτικές προσεγγίσεις.

Υλοποίηση ολοκληρωμένης επιστημονικής μελέτης για τη σταδιακή ανάπτυξη προγραμμάτων αξιοποίησης των αυξημένων δυνατοτήτων των χαρισματικών μαθητών και η σύνδεση των αντίστοιχων προγραμμάτων με τη λειτουργία των προτύπων και πειραματικών σχολείων. Προωθούμε την Αριστεία με επέκταση του δικτύου πρότυπων-πειραματικών σχολείων ανά την επικράτεια. Σύνδεση των πειραματικών σχολικών μονάδων μεταξύ τους καθώς και με τα όμορα ή πλησιέστερα Πανεπιστημιακά Τμήματα.

Διεύρυνση, ενίσχυση και εμπλουτισμός των προγραμμάτων και δυνατοτήτων που παρέχει σε εφαρμοσμένο επίπεδο το Ψηφιακό Σχολείο, με σκοπό την περαιτέρω πολλαπλή στήριξη και ενδυνάμωση του μαθησιακού, διδακτικού, εκπαιδευτικού και επιμορφωτικού έργου. Ανάπτυξη πρότυπης ηλεκτρονικής πύλης κατάρτισης που θα επιτρέψει τη συνεχή εν υπηρεσία επιμόρφωση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών, που υπηρετούν στα Ολιγοθέσια σχολεία. Διερεύνηση των επιμορφωτικών αναγκών των εκπαιδευτικών, ανά τριετία-πενταετία, ώστε να προκύπτουν αποτελεσματικά επιμορφωτικά προγράμματα για τον εκπαιδευτικό.

Ενίσχυση της αυτονομίας της σχολικής μονάδας, με τη διεύρυνση των αρμοδιοτήτων του Συλλόγου Διδασκόντων και τη σύνταξη πλήρους εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας σχολικής μονάδας.

Αναμόρφωση του συστήματος οργάνωσης της διοίκησης, επιστημονικής εποπτείας και καθοδήγησης της εκπαίδευσης και θεσμοθέτηση ενός πλαισίου επιλογής των Στελεχών της Εκπαίδευσης, αντικειμενικού, αξιοκρατικού και αδιάβλητου προς την κατεύθυνση της πλήρους από-κομματικοποίησης της δημόσιας διοίκησης.


Συγκρότηση Τμήματος στο ΑΣΕΠ, για την επιλογή των υψηλόβαθμων Στελεχών της Εκπαίδευσης (των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης, των Σχολικών Συμβούλων και των Διευθυντών Εκπαίδευσης καθώς και των επικεφαλής των εποπτευόμενων Οργανισμών (Προέδρων και Διευθυνόντων Συμβούλων).

Ενίσχυση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με αξιολόγηση του υφιστάμενου συστήματος και στη συνέχεια με διορθωτικές παρεμβάσεις. Υλοποίηση των διατάξεων του νόμου 4186/2013 για τη δημιουργία Προτύπων και Πειραματικών ΕΠΑΛ.

Ενίσχυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην εκπαίδευση σε πλαίσιο σαφώς καθορισμένο και ελεγχόμενο από το Υπουργείο Παιδείας, ώστε να μη δημιουργούνται παρενέργειες ή καταστρατηγήσεις.

Η Ν.Δ. είναι υπέρ της αξιολόγησης κάθε παραμέτρου της εκπαίδευσης, όπως δομών, Προγραμμάτων Σπουδών, Εκπαιδευτικού έργου και εκπαιδευτικών, με γνώμονα πάντα τη βελτίωση του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου. Στην κατεύθυνση αυτή θα εφαρμόσουμε σύστημα που θα συνδυάζει τόσο την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας όσο και την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού. Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού θα συνδέεται με το σύστημα επιμόρφωσης και τα αποτελέσματά της θα λαμβάνονται υπόψη κατά την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης ενώ θα θεσπισθούν κίνητρα για τους θετικά αξιολογούμενους.

ΣΥΝΔΕΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΕ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
• Εκπόνηση εθνικού σχεδίου μαθητείας και πρακτικής άσκησης για τους νέους των Επαγγελματικών Λυκείων και των ΙΕΚ σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους και τα επιμελητήρια.

Αξιοποίηση πόρων ΕΣΠΑ που λιμνάζουν για τη χρηματοδότηση 30.000 θέσεων μαθητείας ανά έτος ώστε να δοθεί ευκαιρία στους νέους να μπουν στην αγορά εργασίας και να αναβαθμίσουν τον τίτλο σπουδών τους, και ταυτόχρονα, οι ελληνικές επιχειρήσεις να αποκτήσουν πρόσβαση σε εξειδικευμένο δυναμικό που ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους. Δέσμευση των επιχειρήσεων που λαμβάνουν επιδοτήσεις, είτε από τον αναπτυξιακό νόμο είτε από κοινοτικά κονδύλια, για την παροχή θέσεων μαθητείας – πρακτικής άσκησης.

Εφαρμογή της “κάθετης” κινητικότητας μεταξύ ΙΕΚ και ΤΕΙ. Δηλαδή, να δίνεται η δυνατότητα σε αποφοίτους ΙΕΚ να εγγράφονται μέσω κατατακτήριων εξετάσεων σε τμήματα των ΤΕΙ έχοντας τη δυνατότητα κατοχύρωσης πιστωτικών μονάδων που έχουν στο πορτφόλιό τους από τη φοίτησή τους στα ΙΕΚ. Φοιτητές των ΤΕΙ που δεν έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους να εγγράφονται στα ΙΕΚ, κατοχυρώνοντας τις πιστωτικές μονάδες μαθημάτων στα οποία έχουν επιτυχώς εξεταστεί στα τμήματα των ΤΕΙ.

Θεσμοθέτηση και ρύθμιση της αγοράς των φορέων πιστοποίησης. Να θεσμοθετηθεί η δυνατότητα των εργαζομένων να πιστοποιούν τις δεξιότητές τους ή ακόμα και επαγγελματικά προσόντα στην πορεία του εργασιακού τους βίου μέσα από διαπιστευμένους, και αυστηρά εποπτευόμενους, φορείς πιστοποίησης. Έτσι διευκολύνεται η κινητικότητα στην αγορά εργασίας και οι εργοδότες ευκολότερα βρίσκουν εργαζόμενους με τις συγκεκριμένες δεξιότητες που χρειάζονται.

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενίσχυση του βαθμού αυτοδιοίκησης των Ιδρυμάτων, όπως προβλέπει το Σύνταγμα, ώστε τα ΑΕΙ να έχουν τη δυνατότητα να αποφασίζουν για τα του οίκου τους και, εν συνεχεία, να αξιολογούνται για τις επιδόσεις τους, όπως ισχύει διεθνώς.

Δημιουργία αγγλόφωνων προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών από τα Ιδρύματα, που προσφέρονται έναντι διδάκτρων σε αλλοδαπούς φοιτητές. Διαμόρφωση νέας στρατηγικής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση για τη προσέλκυση φοιτητών από χώρες της Μέσης Ανατολής και Ασίας.

Συνταγματική αναθεώρηση για την πρόβλεψη Ίδρυσης μη δημοσίων, μη κερδοσκοπικών ΑΕΙ και ΤΕΙ.

Διαμόρφωση στρατηγικού σχεδίου για τα προσεχή έτη, με δέσμευση τόσο της Πολιτείας όσο και των Ιδρυμάτων, όσον αφορά οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους.

Κινητροδότηση για τη συμμετοχή των Ιδρυμάτων στις διεθνείς αξιολογήσεις, με ταυτόχρονη μέριμνα της Πολιτείας για τη λήψη μέτρων που ενθαρρύνουν τη θέση τους στη διεθνή κατάταξη.

Διαμόρφωση νέου χάρτη ΑΕΙ και ερευνητικών κέντρων, στη βάση ακαδημαϊκών αρχών και διεθνώς αποδεκτών πρακτικών για την ενίσχυση της έρευνας και το συγκερασμό δυνάμεων, με σκοπό τη δημιουργία ενιαίου χώρου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έρευνας στη χώρα μας.

Θέσπιση κώδικα δεοντολογίας, όπως ισχύει διεθνώς, προκειμένου να ενθαρρύνεται η υιοθέτηση των βέλτιστων πρακτικών για την εκπαίδευση.

Ενίσχυση της λογοδοσίας από όσους ασκούν διοίκηση στα Ιδρύματα, προκειμένου να ενισχύεται η διαφάνεια και η δυνατότητα αξιολόγησης του έργου των οργάνων Διοίκησης.

Ενίσχυση της σύνδεσης των Ιδρυμάτων με την αγορά εργασίας και τον ιδιωτικό τομέα καθώς και της επιχειρηματικότητας. Δημιουργία Νέου Ταμείου για την ενίσχυση της Νεανικής Επιχειρηματικότητας με πόρους από το πακέτο Juncker, το νέο ΕΣΠΑ και επιχειρηματικές χορηγίες και ενθάρρυνση των Ιδρυμάτων να μετέχουν σε νεοφυείς επιχειρήσεις».

 

Μ. Χαρακόπουλος: "Φαιδρότητες ΣΥΡΙΖΑ με πριγκίπισσες και συμβόλαια τιμής!"

Τομέας Παιδείας ΝΔ

Αθήνα, 2 Ιουνίου 2016

ΜΑΞΙΜΟΣ ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΟΜΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΝΔ:

Φαιδρότητες ΣΥΡΙΖΑ με πριγκίπισσες και συμβόλαια τιμής!

• Μότο της κυβέρνησης “η καριέρα είναι χολέρα”

«Έγινε εμφανές και σε όσους είχαν αμφιβολίες ότι στόχος της ομάδας που διαχειρίζεται σήμερα τα ζητήματα παιδείας είναι να καταργήσει τα “πάρα φύσιν” αρχαία ελληνικά στο γυμνάσιο, -κατά τη ρήση του κ. Φίλη-, το μάθημα των θρησκευτικών, τις μαθητικές παρελάσεις, αλλά και τις “πριγκίπισσες” και τα “βασιλόπουλα” με συμβόλαια τιμής που θα υπογράφουν οι μαθητές του δημοτικού». Τα παραπάνω τόνισε ο Τομεάρχης Παιδείας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Λαρίσης, κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος μιλώντας στην Ολομέλεια του Τομέα. Ο Θεσσαλός πολιτικός συνέχισε λέγοντας ότι «λυπάμαι, αλλά εδώ ξεφεύγουμε από το πεδίο της πολιτικής και μπαίνουμε σε άλλα μονοπάτια. Εδώ οι ιδεοληψίες κι οι εμμονές κάποιων μετατρέπονται σε παραλογισμούς και φαιδρότητες. Καταντούν ανέκδοτο. Και θα γελούσαμε όλοι με αυτά που λέγονται αν αυτοί που τα λένε δεν είχαν την εξουσία. Γι’ αυτό τους καλούμε να σοβαρευτούν και να αναθεωρήσουν. Η εκπαίδευση δεν είναι “του κασίδη το κεφάλι” για πειραματισμούς.
Στο χώρο της παιδείας παρακολουθούμε μια συντονισμένη και σχεδιασμένη απόπειρα οπισθοδρόμησης, με την αναστολή και κατάργηση των όποιων σωστών μέτρων ελήφθησαν από προηγούμενες κυβερνήσεις και υπουργούς παιδείας, με στόχο τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Πρόκειται ίσως για την πιο αντιδραστική, με την έννοια των ιδεολογικών αρχών που τη διέπουν, πολιτική διαχείριση που έχει γνωρίσει ο τόπος για πολλές δεκαετίες».
Ο κ. Χαρακόπουλος υπογράμμισε ότι «αν θέλαμε με μια πρόταση να χαρακτηρίζαμε την πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ όλο αυτό το χρονικό διάστημα θα λέγαμε ότι είναι μια “διαρκής επίθεση στην αριστεία και στην εργατικότητα με στόχο την ισοπέδωση των πάντων”. Έτσι, “η αριστεία είναι ρετσινιά” και “η καριέρα είναι χολέρα”. Αυτά είναι τα “μότo” της κυβέρνησης που μας έλαχε στην πιο κρίσιμη ώρα για την πατρίδα». Στη συνέχεια απαρίθμησε τις παρεμβάσεις της κυβέρνησης, αναφέροντας την κατάργηση των πρότυπων σχολείων, το “ψαλίδισμα” και την υποβάθμιση των ολοήμερων σχολείων, την ιδιωτική εκπαίδευση που της βάζουν “στενό κορσέ”, την τριτοβάθμια εκπαίδευση όπου “αιώνιοι φοιτητές” δικαιώθηκαν πανηγυρικά, ενώ εκπαραθυρώθηκαν δια της απαξίας διεθνούς κύρους καθηγητές στα Συμβούλια Ιδρυμάτων.
Το στέλεχος της αξιωματικής αντιπολίτευσης χαρακτήρισε τον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία «μια φθηνή παράσταση για επικοινωνιακούς λόγους» και συνέχισε λέγοντας ότι «όσο αυτός διαρκούσε, παρακολουθούσαμε άναυδοι τα μέτρα, τις τροπολογίες της νύχτας και τις φωτογραφικές διατάξεις σε άσχετα νομοσχέδια, χωρίς καμία συνεννόηση. Η όλη κατάσταση κατάντησε μια πραγματική κοροϊδία. Την οποία όσο καλή να ήταν η πρόθεσή μας δεν μπορούσαμε να τη δεχτούμε. Και αποχωρήσαμε γιατί δεν ήμασταν διατεθειμένοι να γίνουμε κομπάρσοι σε ένα άθλιο έργο, που σκηνοθετούσε το Μαξίμου για εσωτερική κατανάλωση».
Ο κ. Χαρακόπουλος κατέληξε λέγοντας ότι «ως ΝΔ, όλο αυτό το διάστημα πολιτευτήκαμε με υπευθυνότητα. Καταγγείλαμε τις προσπάθειες να αποδομηθούν οι μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις των προηγούμενων χρόνων. Μιλήσαμε συγκροτημένα με επιχειρήματα και αποδείξεις για τις λανθασμένες επιλογές. Καταγγείλαμε τις διατάξεις που βόλευαν ημετέρους, όπως και την αθλιότητα με την νομιμοποίηση των δημοσίων υπαλλήλων με πλαστά πτυχία, που διοργανώνει ο κ. Φίλης».
Τέλος, ο Τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ ευχαρίστησε τα μέλη του τομέα γιατί όπως είπε «απέδειξαν στην πράξη ότι η ΝΔ και στον χώρο της παιδείας- διαθέτει έμπειρα και καταξιωμένα στελέχη, που μπορούν να βοηθήσουν δημιουργικά στο κυβερνητικό έργο που σύντομα θα κληθεί να επιτελέσει»

Τομέας Παιδείας 1

 

ΠΟΤΕ ΘΑ ΕΠΙΣΤΡΑΦΕΙ Ο ΕΦΚ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ ΣΤΟΥΣ ΑΓΡΟΤΕΣ

ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ

ΘΕΜΑ: ΠΟΤΕ ΘΑ ΕΠΙΣΤΡΑΦΕΙ Ο ΕΦΚ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ ΣΤΟΥΣ ΑΓΡΟΤΕΣ

Η θεσμοθέτηση της επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) πετρελαίου στους αγρότες στόχο είχε την στήριξη της αγροτικής παραγωγής με φθηνότερη ενέργεια, ενώ ταυτόχρονα αποθάρρυνε το λαθρεμπόριο καυσίμων στον πρωτογενή τομέα.
Δυστυχώς, η «πρώτη φορά αριστερά» παρά τις εξαγγελίες της για μείωση του κόστους παραγωγής προχώρησε από την 1η Οκτωβρίου του 2016 στην πλήρη κατάργηση της επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης πετρελαίου που λάμβαναν οι αγρότες. Έτσι, καταργείται ένα σημαντικό βοήθημα στον αγροτικό κόσμο και ενδεχομένως ναρκοθετείται η προσπάθεια της πολιτείας για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων.
Με δεδομένες τις νέες αυξήσεις στα καύσιμα, τον αυξημένο ΦΠΑ στα αγροτικά εφόδια, την αύξηση των φορολογικών συντελεστών και την εκτίναξη των ασφαλιστικών εισφορών, το μέλλον του αγροτικού τομέα προβάλει δυσοίωνο. Εύλογα, λοιπόν, οι αγρότες διαμαρτύρονται, όταν μάλιστα υπάρχουν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις σε πληρωμές από πλευράς της πολιτείας, όπως η επιστροφή του ΕΦΚ πετρελαίου για τα έτη 2014 και 2015.
Σύμφωνα με απάντηση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών κ. Αλεξάδη, σε σχετική ερώτηση στη Βουλή το Νοέμβριο του 2015, οι υπηρεσίες του Υπουργείου θα μεριμνούσαν για την καταβολή της β δόσης για το 2014, ενώ για να ξεκινήσει η διαδικασία πληρωμής της επιστροφής του ΕΦΚ για το 2015 πρέπει να υπάρξει ΚΥΑ των Υπουργείων Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Κατόπιν τούτων ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:

 Για ποιο λόγο έχει καθυστερήσει η διαδικασία καταβολής της β΄ δόσης για το 2014 της επιστροφής του ΕΦΚ πετρελαίου στους αγρότες; Υπάρχει κάποιο σαφές χρονοδιάγραμμα; Αν ναι ποιο είναι αυτό και πότε θα εκδοθεί η ΚΥΑ για τις πληρωμές του 2015;

Αθήνα, 1 Ιουνίου 2016

Ο ερωτών Βουλευτής:

Μάξιμος Χαρακόπουλος

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ αδιαφορεί για τον φυσικό ενεργειακό πλούτο


ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς:
- Τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Π. Σκουρλέτη

ΘΕΜΑ: Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ αδιαφορεί για τον φυσικό ενεργειακό πλούτο

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ τους τελευταίους δεκαέξι μήνες ακολουθεί ανεύθυνη και τραγικά επικίνδυνη πολιτική για την οικονομία και την ανάπτυξη της χώρας, με έντονα μάλιστα στοιχεία αντιφατικότητας στις επιδόσεις της: τάχιστη ανταπόκριση στην επιβολή νέων και στην αύξηση φόρων, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την εκτίναξη του ΕΦΚ στα καύσιμα, τραγική επιβράδυνση των ρυθμών, κωλυσιεργία, ακόμη και εκδίωξη των επενδύσεων, που σχετίζονται με την ενέργεια και μπορούν να οδηγήσουν στη μείωση της δαπάνης για καταναλωτές και σε δημιουργία νέων θέσεων εργασία. Δυστυχώς αυτές οι επιδόσεις γίνονται καταστροφικές για τη χώρα όταν αφορούν στην αξιοποίηση του φυσικού της πλούτου, όπως στην περίπτωση της γεωθερμίας.

Πρόκειται για έναν ανεξάντλητο – ανανεώσιμο φυσικό πλούτο του οποίου η αξία είχε αναγνωρισθεί από τις δεκαετίες του ’70 και του ’80, με παραχώρηση από το Ελληνικό Δημόσιο στη ΔΕΗ (τότε κρατική) ορισμένα δικαιώματα αναζήτησης, έρευνας και εκμετάλλευσης για τη Μήλο, Κίμωλο, Πολύαιγο, Νίσυρο κ.ά. νησιά. Το 2011 έγινε δεκτή από το Ελληνικό Δημόσιο η μεταβίβαση των σχετικών δικαιωμάτων από τη ΔΕΗ στη θυγατρική της, ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ Α.Ε., προκειμένου εκείνη να προχωρήσει στα απαιτούμενα βήματα (πρόσφατα ανανεώθηκε για πέντε επιπλέον έτη, αρθρ. 30 του ν. 4342/2015).

Το 2012 η τότε Κυβέρνηση – στην αρχή της οικονομικής δίνης για τη χώρα - αντιλαμβανόμενη τις σημαντικές ωφέλειες της γεωθερμίας ασχολήθηκε εντατικά με το ζήτημα. Η ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ προετοίμασε διεθνή διαγωνιστική διαδικασία, με σκοπό την εύρεση στρατηγικού της εταίρου ο οποίος θα αναλάμβανε μαζί της τη διαδικασία ηλεκτροπαραγωγής ως προς τα γεωθερμικά πεδία Μήλου – Κιμώλου – Πολυαίγου, Νισύρου, Λέσβου και Μεθάνων, ενώ θα συνέβαλε ως τεχνικός σύμβουλος και ως χρηματοδότης στη διαδικασία έρευνας και αναζήτησης (γεωτρήσεις). Σε αυτό το πλαίσιο, προκηρύχθηκε από τη ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ τον Αύγουστο του 2012 και με τη στήριξη της τότε Κυβέρνησης διεθνής διαγωνιστική διαδικασία για την εύρεση στρατηγικού εταίρου της ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΑΕ.. Η διαδικασία από το 2014 και μετά βρίσκεται κολλημένη και η ανάδειξη στρατηγικού επενδυτή εξακολουθεί να εκκρεμεί.

Επειδή, η γεωθερμία αποτελεί έναν ανανεώσιμο φυσικό πλούτο της χώρας, με δυνατότητες σημαντικής συνεισφοράς στο ισοζύγιο ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας και χωρίς επηρεασμό από καιρικά φαινόμενα ως προς την απόδοση,

Επειδή, η αξιοποίηση της γεωθερμίας μπορεί να μειώσει σημαντικά της ανάγκες εισαγωγής ενέργειας στη χώρα μας και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, προστιθέμενης αξίας για το ανθρώπινο δυναμικό και τη χώρα,
Επειδή, η γεωθερμική ενέργεια κατέχει ένα πολύ μικρό, σχεδόν αποκαρδιωτικό, μερίδιο της συνολικής παραγωγής ΑΠΕ στον τόπο μας, της τάξης του 1,1-1,3%,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Ποιος ο σχεδιασμός – προγραμματισμός του Υπουργείο για έρευνα και αξιοποίηση των γεωθερμικών πεδίων;
2. Τί προτίθεται να κάνει η Κυβέρνηση με τον εκκρεμή από το 2012 διαγωνισμό για την εύρεση στρατηγικού εταίρου της ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΑΕ ως προς τα γεωθερμικά πεδία Μήλου – Κιμώλου – Πολυαίγου, Νισύρου, Λέσβου και Μεθάνων;
3. Θα περιλαμβάνεται η γεωθερμία στο Νομοσχέδιο που προετοιμάζει η Κυβέρνηση για τις ΑΠΕ;
4. Πώς σκοπεύετε να χρηματοδοτήσετε την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας μέσω γεωθερμίας, δεδομένου ότι η εγκατεστημένη θερμική ισχύς των άμεσων γεωθερμικών μονάδων μέσης και χαμηλής θερμοκρασίας παγκοσμίως υπερβαίνει τα 70 χιλ. MWt (τέλος του 2014) και έχει αυξηθεί 45% από το 2010;

Αθήνα, 27-5-2016

Οι Ερωτώντες Βουλευτές:

1. Κωνσταντίνος Σκρέκας
2. Όλγα Κεφαλογιάννη
3. Συμεών Κεδίκογλου
4. Μάξιμος Χαρακόπουλος
5. Χρήστος Κέλλας
6. Κωνσταντίνος Βλάσης
7. Σοφία Βούλτεψη
8. Βασίλειος Οικονόμου
9. Γεώργιος Στύλιος
10. Έλενα Ράπτη
11. Χρήστος Μπουκώρος
12. Αθανάσιος Μπούρας
13. Μαρία Αντωνίου
14. Νίκη Κεραμέως
15. Νικόλαος Παναγιωτόπουλος
16. Θεόδωρος Καράογλου
17. Γεώργιος Γεωργαντάς
18. Εμμανουήλ Κόνσολας
19. Νότης Μηταράκης
20. Γεώργιος Καρασμάνης
21. Κατερίνα Παπακώστα –Σιδηροπούλου
22. Γεώργιος Βαγιωνάς
23. Θεοδώρα (Ντόρα) Μπακογιάννη
24. Βασίλειος Γιόγιακας
25. Στέργιος Γιαννάκης
26. Ιωάννης Ανδριανός
27. Ευάγγελος Μπασιάκος
28. Ελευθέριος Αυγενάκης

Subscribe to this RSS feed