Menu
A+ A A-
ΚΑΤΣΕΛΗ ΚΩΣΤΑ
Website URL:

Συνέντευξη Μάξιμου Χαρακόπουλου στην εκπομπή «ΠΡΩΙΝΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ» με τον δημοσιογράφο Λάμπρο Πέγκο

ΜΑΧ 1 3

Αθήνα, 4 Φεβρουαρίου 2025

Συνέντευξη Μάξιμου Χαρακόπουλου

στην εκπομπή «ΠΡΩΙΝΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ»

με τον δημοσιογράφο Πέγκο Λάμπρο

Λοιπόν κύριε Χαρακόπουλε, πριν καθόταν ο κ. Νικολαΐδης του ΠΑΣΟΚ εκεί και είπε ότι και γνωρίζετε κι εσείς πολύ καλά τα θέματα τα αγροτικά λέει, μόνο είχε κάποιες επιφυλάξεις επειδή είστε κυβερνητικός βουλευτής, αν θα τα πείτε όπως πρέπει. Εσείς βέβαια χρησιμοποιείτε γλώσσα που τα λέει έξω από τα δόντια. Οπότε τι γίνεται με το θέμα των αγροτών;

Δεν ξέρω την διαδρομή, δεν την έχω παρακολουθήσει του κ. Νικολαΐδη, είναι νέος συνάδελφος. Αλλά εγώ θεωρώ ότι καθήκον του βουλευτή δεν είναι μόνο το νομοθετικό έργο, αλλά και ο κοινοβουλευτικός έλεγχος. Καθήκον και υποχρέωση του βουλευτή, ασχέτως αν είναι στα κυβερνητικά έδρανα της πλειοψηφίας ή στα έδρανα της αντιπολίτευσης, όπου κάθε φορά μας τάξει ο ελληνικός λαός. Και αυτό το δικαίωμα το ασκώ ακόμη και αν κάποιοι μπορεί να το βλέπουνε κάπως, αλλά νομίζω ότι αυτή είναι υποχρέωση του βουλευτή, να αναδεικνύει τα ζητήματα της περιοχής του. Η δική μας περιοχή είναι κατεξοχήν αγροτική. Ο πρωτογενής τομέας είναι, θα έλεγα, βασικός πυλώνας της τοπικής μας οικονομίας. Από το αν θα πάνε καλά οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι επηρεάζεται γενικότερα η τοπική οικονομία της Λάρισας, της Θεσσαλίας και ευρύτερα της χώρας θα έλεγα. Επομένως, χρήσιμοι είμαστε όταν δεν περιοριζόμαστε απλά σε στείρα κριτική, αλλά καταθέτουμε και συγκεκριμένες προτάσεις. Αυτό, λοιπόν, κάνω σε όλη την πολιτική μου διαδρομή και αυτό έκανα και χθες με την άσκηση κοινοβουλευτικού ελέγχου, με την επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσα και χάρηκα από τις απαντήσεις που έδωσε ο υφυπουργός ο κ. Σταμενίτης, που προσήλθε στην Βουλή να απαντήσει. Όπως είπα, δεν είναι πάρεργο ο κοινοβουλευτικός έλεγχος, είναι υποχρέωση των υπουργών, υποχρέωση της κυβέρνησης, να έρχεται και να απαντά για τα επίκαιρα ζητήματα που θέτουν οι πολίτες. Και η αλήθεια είναι ότι αυτή τη στιγμή έχουμε κινητοποιήσεις και φέτος αγροτών και κτηνοτρόφων σε όλη τη χώρα. Επίκεντρο είναι και πάλι η Θεσσαλία. Και υπάρχουν και ζητήματα που οδηγούν τους αγρότες σε διαμαρτυρία. Κάποιος που δεν έχει προβλήματα προφανώς δεν διαμαρτύρεται. Στα συνήθη ζητήματα που επικεντρώνονται συνήθως στο κόστος παραγωγής και τα τελευταία χρόνια είχαμε μια εκτίναξη του κόστους της ενέργειας -πέρα από τις τιμές στα αγροεφόδια, τα λιπάσματα, τα φυτοφάρμακα- έχουν προστεθεί ζητήματα που έχουν να κάνουν με την δυσμενή συγκυρία. Αφενός με το ζήτημα της μεγάλης καταστροφής στον θεσσαλικό κάμπο από τον Daniel και τον Elias. Τις πρωτόγνωρες αυτές πλημμύρες που κατέστρεψαν υποδομές, αλλά και παραγωγές και εκκρεμούν μια σειρά από αποζημιώσεις. Αφετέρου φέτος έχουμε χαμηλές παραγωγές σε μια σειρά από προϊόντα και ταυτόχρονα κατάρρευση των τιμών, συμπιέζοντας έτσι το αγροτικό εισόδημα. Αλλά αν θέλετε να τα πάρουμε ένα ένα με τη σειρά για να μην τα αδικήσουμε μόνο με τίτλους όταν μιλούμε.

Και με τίτλο να μου πείτε αν έχουν δίκιο που είναι στους δρόμους.

Κοιτάξτε να δείτε οι αγρότες αναγνωρίζουν τα σημαντικά βήματα που έγιναν από την κυβέρνηση στο κόστος παραγωγής. Για παράδειγμα, όταν μιλούμε για την ενέργεια έχουμε δυο βασικές παραμέτρους, το αγροτικό πετρέλαιο και το αγροτικό ρεύμα. Στο μεν αγροτικό πετρέλαιο μετά από τα χρόνια της μνημονιακής παρένθεσης, με πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ, καταργήθηκε η λεγόμενη επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης αγροτικού πετρελαίου. Επανήλθε, λοιπόν, με την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Από την πρώτη στιγμή δίδονταν καθ’ έτος μια επιστροφή της τάξεως των 78-80 εκατομμυρίων και από φέτος παγιοποιήθηκε μια επιστροφή που φτάνει τα 100 εκατομμύρια ευρώ. Βεβαίως, θα μου πείτε ότι δεν είναι αρκετά. Πράγματι, θυμούμαι ότι την περίοδο που συμμετείχα στο κυβερνητικό σχήμα στην κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου, ως αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, τότε είχαμε επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης αγροτικού πετρελαίου που έφτανε -και κάποιες φορές μπορεί και να ξεπερνούσε- τα 160 εκατομμύρια ευρώ. Αλλά είναι αναμφίβολα θετικό ότι επανήλθε το αγροτικό πετρέλαιο, παγιοποιήθηκε και εδώ είμαστε με τις επιδόσεις που έχει η οικονομία κάθε χρόνο να βλέπουμε τη δυνατότητα επαύξησής του.

Ο μεγάλος βραχνάς είναι το αγροτικό ρεύμα, όπου με όλες αυτές τις διεθνείς αναταράξεις, που έχουμε από πολέμους, στις αγορές εκτινάχθηκε. Με παρέμβαση της κυβέρνησης καθιερώθηκε το πρόγραμμα ‘‘Γαία’’ που δίνει τη δυνατότητα του αγροτικού ρεύματος σε χαμηλά τιμολόγια του 0,09 την κιλοβατώρα. Αυτό είναι αναμφίβολα μια ανάσα. Άκουσα και στη συζήτηση που έγινε στην Βουλή τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης να ζητάει να πέσει περαιτέρω. Έφερε ένα παράδειγμα, αν θυμάμαι καλά, από την Ε.Υ.Α. Θεσσαλονίκης ότι είναι στα 0,075 εκεί η τιμή που πέτυχε. Δεν ξέρω, καλό θα είναι να έχουμε τη συνολική εικόνα, αν είναι κάτι εμπροσθοβαρές για έναν χρόνο και μετά αλλάζει το τιμολόγιο. Σε κάθε περίπτωση είναι μια θετική παρέμβαση. Εκείνο που θέλω να πω -και άσκησα και επ’ αυτού κοινοβουλευτικό έλεγχο και πιστεύω να ρυθμιστεί, το έθεσα το ζήτημα στις ηγεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τον κ. Σκυλακάκη και στον συναρμόδιο υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, τον αγαπητό μας φίλο τον Κώστα Τσιάρα, είναι ότι πρέπει να δοθεί μια δεύτερη ευκαιρία στους αγρότες. Ξέρετε, στα περισσότερα χωριά είναι δύσκολη πια η επικοινωνία με τα ΕΛΤΑ, με τα ταχυδρομεία. Μπορεί να φτάνουν με καθυστέρηση οι επιστολές. Πολλοί, λοιπόν, που είχαν υποχρεώσεις, οφειλές στην ΔΕΗ, και με καθυστέρηση ενημερώθηκαν για το πρόγραμμα, δεν πρόλαβαν να ρυθμίσουν ή εξαιτίας άλλων γραφειοκρατικών προσχωμάτων δεν μπόρεσαν να υπαχθούν στη ρύθμιση. Να δοθεί, λοιπόν, μία δεύτερη ευκαιρία όσοι το επιθυμούν να ρυθμίσουν οφειλές και να μπορέσουν να υπαχθούν στη ρύθμιση.

Τι σας είπε ο κ. Σκυλακάκης;

Αναμένω. Είναι σε αναμονή, έχει κατατεθεί την προηγούμενη εβδομάδα αυτή η ερώτηση. Περιμένω στο πλαίσιο του εύλογου χρόνου των 20 ημερών να υπάρχει μια απάντηση από το αρμόδιο υπουργείο και σε κάθε περίπτωση πρέπει να είναι ανοιχτή αυτή η δυνατότητα για νέους αγρότες, για κάποιους που τώρα τους γίνεται μεταβίβαση αγροτικής εκμετάλλευσης, να μπορούν να έχουν τη δυνατότητα να υπαχθούν σε αυτήν την ευνοϊκή ρύθμιση.

Όμως, πέραν των ζητημάτων αυτών που έχουν να κάνουν με το κόστος, όπως σας είπα, έχουμε να κάνουμε με τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης, της ξηρασίας, η οποία έχει οδηγήσει σε πολύ κακές παραγωγές φέτος, σε μια σειρά παραγωγών από τα σιτηρά ως το βαμβάκι, που είναι το πλέον εμβληματικό προϊόν, παλιότερα θεωρούνταν “λευκός χρυσός” της Θεσσαλίας, έδινε αγροτικό εισόδημα. Με 50 στρέμματα ο πατέρας μου μας σπούδασε, μας πάντρεψε, τρία παιδιά. Σήμερα, δυστυχώς, πνέει τα λοίσθια η καλλιέργεια βάμβακος και ταυτόχρονα με τις χαμηλές παραγωγές έχουμε και κατάρρευση των τιμών, έχουν πέσει οι τιμές.

Γιατί αυτό με το βαμβάκι; Σας διακόπτω, για να μαθαίνουμε κι εμείς κάποια πράγματα.

Κοιτάξτε είναι χρηματιστηριακή η τιμή του βάμβακος. Έχει τα πάνω και τα κάτω, ανάλογα με την παγκόσμια προσφορά και ζήτηση. Αλλά το πρόβλημα εδώ έγκειται στο ότι είχαμε και χαμηλές αποδόσεις. Η κυβέρνηση σωστά δεσμεύτηκε ότι όπου δεν υπήρξε το πλαφόν παραγωγής, θα υπάρξει και πάλι η συνδεδεμένη ενίσχυση που δίνεται στο βαμβάκι. Ξέρετε για το βαμβάκι υπήρχε ιδιαίτερη αναφορά στη συνθήκη ένταξης της χώρας στην ΕΕ. Υπήρχε ιδιαίτερη πρόνοια, η Ελλάδα ήταν μόνη, μετά ήταν και η Ισπανία, που παράγουν βαμβάκι στην ΕΕ. Υπήρχε ιδιαίτερη πρόνοια με μια συνδεδεμένη ενίσχυση, δηλαδή, ο παραγωγός που παράγει, που έχει μια απόδοση, από ένα ύψος και πάνω, που σημαίνει δηλαδή ότι δείχνει ενδιαφέρον, κάνει τις καλλιεργητικές φροντίδες για να έχει ένα ύψος παραγωγής 250, 270 κιλών -το όριο είναι και διαφορετικό κατά περιοχή- παίρνει ένα επιπλέον πριμ ως συνδεδεμένη ενίσχυση. Φέτος σε κάποιες περιοχές και πέρσι λόγω των ζημιών του Daniel, δεν είχαμε αυτό το πλαφόν. Η κυβέρνηση δεσμεύτηκε και θα λάβουν τη συνδεδεμένη ενίσχυση, αλλά δεν αρκεί αυτό. Βλέπουμε ότι άλλες χώρες της ΕΕ, όπως η Ρουμανία για παράδειγμα, σε συνεννόηση με την ΕΕ πήραν την άδεια και προχώρησαν σε στρεμματικές ενισχύσεις. Είναι ένα από τα ζητήματα που θέτουν απ’ ότι μου λένε οι αγρότες. Χθες είχαν συνάντηση και με τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας.

Το δεύτερο ζήτημα που επιβαρύνει την υπάρχουσα κατάσταση είναι η πορεία των αποζημιώσεων και των αποκαταστάσεων των ζημιών από τον Daniel στον θεσσαλικό κάμπο. Η κυβέρνηση κινήθηκε από την πρώτη στιγμή και υπήρξε καταγραφή. Δόθηκαν αρκετά χρήματα...

Αυτό αφορά τους Θεσσαλούς.

Αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν, ενάμιση χρόνο μετά, αρκετές εκκρεμότητες και με αποζημιώσεις και κυρίως με την καταβολή της κρατικής αρωγής. Την προηγούμενη εβδομάδα είδα κτηνοτρόφους από την Τερψιθέα και από αλλού, οι οποίοι έπαθαν ολοσχερή ζημιά. Ένα αρμεκτήριο και μόνο κάνει 25 χιλιάδες ευρώ. Μου λέγανε ότι έχουν λάβει μια προκαταβολή της τάξεως των 14.000 ευρώ, όταν έχουν πάθει ζημιές πάνω από 100.000 ευρώ. Εκεί υπήρχε η δέσμευση από την πρώτη στιγμή ότι θα υπάρξει ένα πρόγραμμα για την αποκατάσταση του ζωικού κεφαλαίου. Γιατί χάσαμε πάρα πολλά ζώα. Το λεγόμενο 5.2 που θα έδινε τη δυνατότητα και να αγοράσουν πάλι ζώα για να αποκαταστήσουν την κτηνοτροφική τους εκμετάλλευση και να αποκαταστήσουν τις υποδομές τους ή να τις μετεγκαταστήσουν. Να κάνουν εξαρχής άλλες υποδομές, εάν αυτές είχαν υποστεί ολοσχερή ζημιά. Αυτό το πρόγραμμα, δυστυχώς, κ. Πέγκο, δεν προχωράει όπως αυτοί που το εμπνεύστηκαν, το εισηγήθηκαν και το σχεδίασαν θα ήθελαν. Τα επισήμανα αυτά και σε μια σύσκεψη που είχε γίνει στην Περιφέρεια Θεσσαλίας εδώ και πολύ καιρό. Δεν φαίνεται ότι υπάρχει αυτή η ευελιξία. Ζητείται φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα ως προϋπόθεση. Πολλοί, λόγω των ζημιών που έχουν υποστεί, έχουν κάνει ρυθμίσεις -δεν λαμβάνονται καν υπόψη οι ρυθμίσεις. Δυστυχώς, η πραγματικότητα λέει ότι έχουμε ακόμη πάρα πολλές κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις, οι οποίες δεν έχουν νομιμοποιηθεί, δεν είναι τακτοποιημένες και κάθε χρόνο τους δίνουμε μια παρέκκλιση μέχρι να νομιμοποιήσουν αυτές τις στάνες, τα μαντριά που έχουν, τις κτηνοτροφικές τους εκμεταλλεύσεις. Αυτά, όμως, όλα δημιουργούν προσκόμματα. Κάποιος, καλώς ή κακώς, όπως ένας που έμενε σε ένα αυθαίρετο και έπεσε από το σεισμό το σπίτι του, είχε ένα σπίτι που έμενε, αν λοιπόν επειδή ήταν αυθαίρετο, εμείς δεν του δίνουμε τη δυνατότητα να κάνει ένα καινούργιο, αυτός βρίσκεται στο δρόμο. Ομοίως και ένας κτηνοτρόφος που είχε μια κτηνοτροφική εκμετάλλευση που δεν είχε άδεια. Αυτός μπορούσε και ζούσε με αυτή την παρέκκλιση που του δίναμε κάθε χρόνο μέχρι να νομιμοποιήσει την μονάδα, να ζήσει την οικογένειά του, να έχει ένα εισόδημα. Όταν, λοιπόν, δεν του δίνεις τη δυνατότητα να μπορέσει να κάνει μια νέα αρχή, αυτός ο άνθρωπος βρίσκεται σε πολύ δυσχερή θέση.

Και βεβαίως, η περίπτωση της κλιματικής αλλαγής ανέδειξε, και το συζητήσαμε χθες και με τον αρμόδιο υφυπουργό και χάρηκα που είδα ότι συμφώνησε μαζί μου, την ανάγκη αναδιάρθρωσης, ιδιαίτερα δενδρωδών καλλιεργειών. Έχουμε μια σειρά από καλλιέργειες που με το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής δεν είναι τόσο ανθεκτικές. Άρα θα πρέπει να βρούμε πιο ανθεκτικές ποικιλίες δέντρων, αλλά και πιο εμπορικές. Έχουμε τα κρυστάλλια τ’ αχλάδια για παράδειγμα στην Θεσσαλία, στην επαρχία του Τυρνάβου, τα οποία είναι μόνο για την εσωτερική κατανάλωση. Υπάρχει υπερπροσφορά, καταρρέει η τιμή παρότι είναι ποιοτικά, πάρα πολύ καλά.

Με αυτά και με αυτά υπάρχουν νέοι αγρότες, υπάρχουν; Μπαίνουν νέοι αγρότες; Είπε και πριν ο κ. Νικολαΐδης ότι έχουμε φωτοβολταϊκά πολλά, που έχετε κάνει και εσείς ερώτηση για αυτό, υποτίθεται για να μειωθεί η ενέργεια το κόστος και δεν έχουμε αγρότες.

Πολύ εύστοχο. Δυστυχώς, αυτό είναι επίσης ένα ζήτημα το οποίο θα πρέπει να το δούμε μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου και να λάβουμε και σαφείς απαντήσεις επ’ αυτών. Και εγώ πληροφορούμαι ότι δεν υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, όπως υπήρξε στο παρελθόν, στα προγράμματα νέων αγροτών, που έχουν εξαγγελθεί από την πολιτεία, παρότι φαίνεται ότι και το κίνητρο, η ενίσχυση που δίδεται αγγίζει και τις 40.000 ευρώ. Ποσό σημαντικό σε σχέση με παλαιότερα προγράμματα. Αυτό δείχνει είτε το τεράστιο δημογραφικό πρόβλημα που έχει η χώρα -και εκεί θα πρέπει χθες να είχαμε λάβει μέτρα- είτε ότι κάπως λάθος έχει χτιστεί το πρόγραμμα και θα πρέπει να γίνουν διορθωτικές παρεμβάσεις.

Σε κάθε περίπτωση ξέρετε είναι εύκολο να ασκούμε κριτική και εγώ έχω κάνει ερώτηση για τα φωτοβολταϊκά για να δούμε ποια είναι η πραγματική κατάσταση. Από τη μια πρέπει να βρούμε μια ισορροπία, η χώρα επειδή ακριβώς έχουμε εκτίναξη του κόστους ενέργειας  χρειάζεται ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Βέβαια, η πιο ανανεώσιμη…

Σαφώς, άναρχα να μη γίνεται.

… η πιο φιλική, είναι τα υδροηλεκτρικά εργοστάσια. Τώρα κάνουμε ένα φράγμα στη Σκοπιά Φαρσάλων, που αν το είχαμε κάνει δεν θα είχαμε ούτε τις ζημιές από τον Ιανό, ούτε σε αυτή την έκταση τις ζημιές από τον Daniel. Ένα έργο το οποίο το ζήταγε η επαρχία Φαρσάλων 50 χρόνια. Επί 20 χρόνια σαν βουλευτής έχει “μαλλιάσει η γλώσσα” μου να το θέτω. Με εντολή πλέον του Πρωθυπουργού δρομολογείται, βρίσκεται στη φάση της δημοπράτησης. Ωστόσο, δεν θα είναι και υδροηλεκτρικό έργο. Ενώ θα μπορούσε να παράγει ενέργεια πράσινη, φιλική προς το περιβάλλον. Και την ίδια ώρα έχουμε καταγγελίες του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας -και είδα και δημοσίευμα ολοσέλιδο κάποια στιγμή στην Κυριακάτικη Καθημερινή- ότι υπάρχουν ερωτηματικά κατά πόσον έχουμε υπερβεί το όριο του 1% σε γη υψηλής παραγωγικότητας στην τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πάρκων, ΑΠΕ στον θεσσαλικό κάμπο. Είναι περίπου 41.000 στρέμματα το 1% της υψηλής παραγωγικότητας, και εξ αυτών ήδη 40.000 έχουν καλυφθεί και έχουν αδειοδοτηθεί, αν θυμούμαι καλά από την ερώτηση, περί τα 273.000 ακόμη στρέμματα. Και το ερώτημα είναι τι είναι αυτά; Είναι γη υψηλής παραγωγικότητας; Και αν ναι, κάνουμε απλά κριτική στους αγρότες που τα νοικιάζουν; Γιατί το δέλεαρ είναι πολύ υψηλό. Όταν τους δίνουν 180 και 200 ευρώ το στρέμμα για να τα επινοικιάσουν και τα χρήματα αυτά σε καμία περίπτωση δεν τα βγάζουν από τις ξερικές ιδιαίτερα καλλιέργειες. Ή θα πρέπει να δούμε αυτά που ψηφίζουμε εάν εφαρμόζονται.

Και βεβαίως, αυτό αναδεικνύει και την ευθύνη μας για την περαιτέρω στήριξη του πρωτογενούς τομέα. Γιατί και η πανδημία έδειξε και οι γεωπολιτικές αναταράξεις, ο πόλεμος στην Ουκρανία, ότι η χώρα θα πρέπει να έχει μια σχετική αυτάρκεια σε ποιοτικά αγροτικά προϊόντα. Όχι μόνο η χώρα, η ΕΕ, και εκεί θα πρέπει να τα θέτουμε τα ζητήματα αυτά. Άρα, λοιπόν, αν θέλουμε να έχουμε και σαν χώρα και σαν ΕΕ μια σχετική αυτάρκεια σε τρόφιμα, σε ποιοτικά τρόφιμα, οφείλουμε να στηρίξουμε ενεργότερα τον πρωτογενή τομέα. Γιατί ξέρετε τι λένε οι αγρότες; Μας ζητάτε στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης να ακολουθούμε μια σειρά από επιταγές που θέτετε. Αυστηρές, ποιοτικές, υγειονομικές, να μην χρησιμοποιούμε αυτό το φυτοφάρμακο ή εκείνο το αγροεφόδιο, να κάνουμε αυτές τις καλλιεργητικές πρακτικές που έχουν ένα κόστος και την ίδια ώρα να εισάγουμε από τρίτες χώρες που δεν εφαρμόζουν καμία από αυτές τις προδιαγραφές αγροτικά προϊόντα. Είναι ένας αθέμιτος ανταγωνισμός. Ή θα πρέπει να μπουν δασμοί. Τώρα ο Τραμπ επανέφερε στη διεθνή οικονομία τους δασμούς. Ή πρέπει να δοθεί επιπλέον στήριξη με κάποιες γενναιότερες επιδοτήσεις στο πλαίσιο και της αναθεώρησης της ΚΑΠ.

Τους λέει μεν αλλά δεν τους έχει βάλει ακόμα. Έκανε πίσω και για τον Καναδά και για το Μεξικό.

Ναι, μα αυτό φέρνει αντιδράσεις. Αν θα βάλει αυτός δασμούς θα αναγκαστεί και η ΕΕ να θέσει δασμούς ή ο Καναδάς ή άλλες χώρες που τις απειλεί με την επιβολή δασμών και θα φέρει μια γενικότερη αρρυθμία στην παγκόσμια οικονομία αυτό, αν συμβεί αυτό.

Τώρα κύριε Χαρακόπουλε άκουγα προχθές σε ένα πάνελ τον συμπατριώτη σας, τον κύριο Σαχινίδη, ο οποίος είπε ότι ένας στην Ελασσόνα του είπε για την υπόθεση των Τεμπών ότι κουτρουβαλιαστήκατε. Έτσι είπε, συμφωνείτε;

Κοιτάξτε να δείτε. Η υπόθεση αυτή θα χρειαστεί χρόνο για να διαλευκανθεί. Πρόκειται αναμφίβολα για μια τραγωδία και η κάθε τραγωδία ολοκληρώνεται με την κάθαρση. Την κάθαρση, η μόνη αρχή που μπορεί σε μια δημοκρατία, όπου έχουμε διάκριση εξουσιών να την δώσει, είναι η Δικαιοσύνη. Σε αυτήν βρίσκονται όλα τα δεδομένα. Αναμένει και πορίσματα από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, από το Πανεπιστήμιο της Γάνδης, όπου προσέφυγε ο νεοσυσταθής αυτός ο Οργανισμός Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων. Όλα τα δεδομένα θα φτάσουν εκεί και από εκεί θα λάβουμε τις απαντήσεις σε όλα τα ερωτηματικά. Αυτή την ώρα νομίζω ότι δεν χρειάζεται να “δηλητηριάζουμε” την κοινή γνώμη, διασπείροντας επιπλέον φήμες. Προχθές διάβασα στην Καθημερινή ότι το πόρισμα του ΕΜΠ καταρρίπτει όλη αυτή τη φημολογία περί μονταζιέρας, στα ηχητικά που υπήρχαν του ατυχήματος. Ούτε να υιοθετούμε με μεγάλη ευκολία δημοσιεύματα που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Όπως αυτά που ελέχθησαν ότι ο πρώην πρόεδρος, ο μεταβατικός πρόεδρος του ΟΣΕ, ο κ. Γραμματίδης, είπε ότι ζήτησε να διακοπούν τα δρομολόγια του ΟΣΕ, γιατί θεωρεί ότι αυτό είναι επικίνδυνο. Ενώ το πρότεινε ως μια λύση για να αποκατασταθεί πολύ πιο γρήγορα το δίκτυο μετά και τις ζημιές που υπέστη από τον Daniel. Θα χρειαστεί υπομονή αυτή η υπόθεση.

Στις δημοσκοπήσεις η Νέα Δημοκρατία δείχνει πάλι να έχει απώλειες επάνω που είχε συσπειρώσει τον κόσμο. Έχει πλέον απώλειες.

Αυτό είναι μια αλήθεια. Έχει μπροστά 2 χρόνια η κυβέρνηση για να αποδείξει ότι δεν έχει τίποτα να φοβηθεί ή να κρύψει από αυτή την υπόθεση. Και κυρίως να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της καθημερινότητας, αυτά που απασχολούν κάθε νοικοκυριό.

Να ξαναφέρει πίσω τους αγρότες που τους έχασε στις ευρωεκλογές.

Θα κερδίσει πιστεύω και την εμπιστοσύνη των αγροτών γιατί κάνει βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Είναι η μάχη της καθημερινότητας. Η μάχη με την ακρίβεια. Και εκεί αργά, αλλά σταθερά γίνονται θετικά βήματα. Είναι μια δύσκολη άσκηση, ζούμε σε καιρούς ταραγμένους, σε έναν κόσμο πολυπολικό. Οι όποιες εξελίξεις στην Αμερική ή αλλού επηρεάζουν τη ζωή όλων μας. Άρα ζητούμενο είναι να υπάρχει σταθερότητα στη χώρα. Και νομίζω ότι ήταν ορθές οι παρεμβάσεις του πρωθυπουργού και χθες στο άτυπο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για την ανάγκη αμυντικής θωράκισης της Ευρώπης. Γιατί είμαστε μια Ένωση ατελής. Δεν έχουμε κοινή εξωτερική πολιτική και κοινή άμυνα. Ο αμυντικός βραχίονας είναι το ΝΑΤΟ, αλλά βλέπετε ότι όλα αυτά μπορεί να τίθενται εν αμφιβόλω μετά την ενδεχόμενη αλλαγή πλεύσης από τον υπερατλαντικό σύμμαχό μας. Επομένως, νομίζω ήταν σημαντικές οι παρεμβάσεις του πρωθυπουργού, η πρωτοβουλία που είναι γνωστό ότι έχει αναλάβει με τον πρωθυπουργό της Πολωνίας τον κ. Τουσκ για την αντιπυραυλική και την αντιαεροπορική θωράκιση της Ευρώπης. Χθες ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζήτησε να συγκροτηθεί ένα ταμείο 100 δισεκατομμυρίων ευρώ για την άμυνα της Ευρώπης. Και πρότεινε βεβαίως -και εύλογα η Ελλάδα το θέτει και νομίζω ότι γίνεται κατανοητό πια- να εξαιρούνται οι αμυντικές δαπάνες από τους στόχους τους δημοσιονομικούς που θέτουμε.

 

Έξω πάμε καλά που έλεγε και ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Καραμανλής, μέσα να δούμε τι γίνεται ακόμα ακόμα και αν….

Και μέσα, και μέσα θα πάμε καλύτερα με επιμονή και προσπάθεια.

…ακόμα και αν δείξει αυτή την επιμονή και την προσπάθεια και ανακάμψουν τα ποσοστά η αυτοδυναμία, πιστεύετε ότι πάει περίπατο;

Στόχος είναι η αυτοδυναμία. Ο Πρωθυπουργός έχει δεσμευτεί ότι δεν θα αλλάξει τον εκλογικό νόμο, ότι με αυτούς τους όρους θα πάμε και στην επόμενη εκλογική αναμέτρηση. Έχουμε πολύ καιρό μπροστά μας. Θα τρέξει πολύ νερό στο αυλάκι. Θέλω να πιστεύω ότι όταν φτάσει η ώρα των διλημμάτων οι πολίτες θα κρίνουν τα πεπραγμένα αυτής της κυβέρνησης και τις δυνατότητες που έχουν για να ατενίζουν με αισιοδοξία και ασφάλεια και σταθερότητα την επόμενη ημέρα. Εδώ βλέπετε, δεν μπορούν να συνεννοηθούν στα στοιχειώδη τα κόμματα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Ο ένας ζητά προ ημερησίας, ο άλλος ζητά προανακριτική. Νομίζω ότι η χώρα θα πρέπει να συνεχίσει να είναι μια νησίδα σταθερότητας και ασφάλειας σε μια δύσκολη γειτονιά, με δύσκολους γείτονες και με κινδύνους απρόβλεπτους και με προκλήσεις που καθημερινά προκύπτουν. Η ΝΔ, νομίζω ότι, παρά τα όσα επιμέρους λάθη, αστοχίες μπορεί να υπήρξαν και λανθασμένοι χειρισμοί σε υποθέσεις, έχει αποδείξει ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης κρατάει σταθερά το τιμόνι της χώρας και είναι ευτύχημα σε αυτή τη συγκυρία ότι υπάρχει σταθερότητα. Όταν βλέπετε στη Γερμανία αμφισβητείται ο Σολτς και κινδυνεύει με πτώση. Έχουμε άνοδο της AFD, της εναλλακτικής ακροδεξιάς, ως αξιωματική αντιπολίτευση, και κανείς δεν ξέρει τι ξημερώνει στη Γερμανία. Ο άλλος ο πόλος από τον άξονα τον γαλλογερμανικό, η Γαλλία. Έχουμε τις κυβερνήσεις να ανεβοκατεβαίνουν η μια μετά την άλλη. Δίνει εντολή σχηματισμού σε πρωθυπουργούς ο πρόεδρος Μακρόν και δεν λαμβάνουν ψήφο εμπιστοσύνης είτε σε λίγο καιρό πέφτουν οι κυβερνήσεις. Άρα, σε αυτό το πλαίσιο και με την αδυναμία που υπάρχει και εντός της ΕΕ, δεν υπάρχουν ισχυρές φυσιογνωμίες, ισχυρές προσωπικότητες που έδιναν τον τόνο, είναι παρήγορο ότι η Ελλάδα είναι από τις χώρες οι οποίες έχουν σταθερότητα στην περιοχή.

Μάλιστα, κύριε Χαρακόπουλε να σας ευχαριστήσω πολύ για την παρουσία σας…

Εγώ ευχαριστώ.

..και για όσα μας είπατε, να ‘στε καλά.

Καλή σας μέρα.

 ΜΑΧ 2 3

Μπορείτε να παρακολουθήσετε τη συνέντευξη του κ. Μάξιμου Χαρακόπουλου στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://youtu.be/VJyhgKUxG0c

Μ. Χαρακόπουλος στο Κανάλι της Βουλής: Γιατί οι αγρότες είναι φέτος στους δρόμους (βίντεο)

ΜΑΧ 1 3

Αθήνα, 4 Φεβρουαρίου 2025

ΜΑΞΙΜΟΣ ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ:

Γιατί οι αγρότες είναι φέτος στους δρόμους

«Νομίζω ότι η χώρα θα πρέπει να συνεχίσει να είναι μια νησίδα σταθερότητας και ασφάλειας σε μια δύσκολη γειτονιά, με δύσκολους γείτονες και με κινδύνους απρόβλεπτους και με προκλήσεις που καθημερινά προκύπτουν. Η ΝΔ, νομίζω ότι, παρά τα όσα επιμέρους λάθη, αστοχίες μπορεί να υπήρξαν και λανθασμένοι χειρισμοί σε υποθέσεις, έχει αποδείξει ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης κρατάει σταθερά το τιμόνι της χώρας και είναι ευτύχημα σε αυτή τη συγκυρία ότι υπάρχει σταθερότητα». Τα παραπάνω τόνισε ο βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος μιλώντας στην εκπομπή «ΠΡΩΙΝΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ» του Καναλιού της Βουλής και στον δημοσιογράφο κ. Λάμπρο Πέγκο.

Ο Θεσσαλός πολιτικός στην ερώτηση γιατί γίνονται οι αγροτικές κινητοποιήσεις απάντησε ότι «υπάρχουν ζητήματα που οδηγούν τους αγρότες σε διαμαρτυρία. Κάποιος που δεν έχει προβλήματα προφανώς δεν διαμαρτύρεται. Στα συνήθη ζητήματα, που επικεντρώνονται συνήθως στο κόστος παραγωγής και τα τελευταία χρόνια είχαμε μια εκτίναξη του κόστους της ενέργειας -πέρα από τις τιμές στα αγροεφόδια, τα λιπάσματα, τα φυτοφάρμακα-, έχουν προστεθεί ζητήματα που έχουν να κάνουν με την δυσμενή συγκυρία. Αφενός, με το ζήτημα της μεγάλης καταστροφής στον θεσσαλικό κάμπο από τον Daniel και τον Elias. Τις πρωτόγνωρες αυτές πλημμύρες που κατέστρεψαν υποδομές, αλλά και παραγωγές  και εκκρεμούν μια σειρά από αποζημιώσεις. Αφετέρου, φέτος έχουμε χαμηλές παραγωγές σε μια σειρά από προϊόντα και ταυτόχρονα και κατάρρευση των τιμών, συμπιέζοντας έτσι το αγροτικό εισόδημα».

Δεύτερη ευκαιρία για αγροτικό ρεύμα

Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος, αναφερόμενος σε κάποια από τα βασικά προβλήματα που ταλανίζουν τον αγροτικό κόσμο, υπογράμμισε ότι «μεγάλος βραχνάς είναι το αγροτικό ρεύμα, που με όλες αυτές τις διεθνείς αναταράξεις στις αγορές εκτινάχθηκε. Με παρέμβαση της κυβέρνησης καθιερώθηκε αυτό το πρόγραμμα “Γαία” που δίνει τη δυνατότητα του αγροτικού ρεύματος σε χαμηλά τιμολόγια του 0,09 την κιλοβατώρα. Αυτό είναι αναμφίβολα μια ανάσα». Ενώ πρόσθεσε ότι άσκησε και επ’ αυτού κοινοβουλευτικό έλεγχο προκειμένου «να δοθεί μια δεύτερη ευκαιρία στους αγρότες. Ξέρετε, στα περισσότερα χωριά είναι δύσκολη πια η επικοινωνία με τα ΕΛΤΑ, με τα ταχυδρομεία. Μπορεί να φτάνουν με καθυστέρηση οι επιστολές. Πολλοί, λοιπόν, που είχαν οφειλές στη ΔΕΗ, και με καθυστέρηση ενημερώθηκαν για το πρόγραμμα, δεν πρόλαβαν να τις ρυθμίσουν ή εξαιτίας άλλων γραφειοκρατικών προσχημάτων δεν μπόρεσαν να υπαχθούν στη ρύθμιση. Να δοθεί λοιπόν μία δεύτερη ευκαιρία όσοι το επιθυμούν να ρυθμίσουν οφειλές και να μπορέσουν να υπαχθούν στη ρύθμιση».

Το βαμβάκι και το παράδειγμα της Ρουμανίας

Για τους βαμβακοπαραγωγούς που είχαν μειωμένη παραγωγή ο κυβερνητικός βουλευτής τόνισε για τον άλλοτε αποκαλούμενο «λευκό χρυσό» του κάμπου ότι «η κυβέρνηση δεσμεύτηκε και θα λάβουν τη συνδεδεμένη ενίσχυση, αλλά δεν αρκεί αυτό. Βλέπουμε ότι άλλες χώρες της ΕΕ, όπως η Ρουμανία για παράδειγμα, σε συνεννόηση με την ΕΕ, πήραν την άδεια και προχώρησαν σε στρεμματικές ενισχύσεις. Είναι ένα από τα ζητήματα που θέτουν οι αγρότες. Χθες είχαν συνάντηση και με τον περιφερειάρχη Θεσσαλίας».

Αποκατάσταση ζωικού κεφαλαίου

Όσον αφορά στους κτηνοτρόφους που επλήγησαν από τον Daniel σημείωσε ότι «υπήρχε η δέσμευση από την πρώτη στιγμή ότι θα υπάρξει ένα πρόγραμμα για την αποκατάσταση του ζωικού κεφαλαίου. Γιατί χάσαμε πάρα πολλά ζώα. Το λεγόμενο 5.2 που θα έδινε τη δυνατότητα και να αγοράσουν πάλι ζώα για να αποκαταστήσουν την κτηνοτροφική τους εκμετάλλευση και να αποκαταστήσουν τις υποδομές τους ή να τις μετεγκαταστήσουν. Να κάνουν εξαρχής άλλες υποδομές, εάν αυτές είχαν υποστεί ολοσχερή ζημιά. Αυτό το πρόγραμμα, δυστυχώς, δεν προχωράει όπως αυτοί που το εμπνεύστηκαν, το εισηγήθηκαν και το σχεδίασαν, θα ήθελαν. Τα επισήμανα αυτά και σε μια σύσκεψη που είχε γίνει στην Περιφέρεια Θεσσαλίας εδώ και πολύ καιρό. Δεν φαίνεται ότι υπάρχει αυτή η ευελιξία. Ζητείται φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα ως προϋπόθεση. Πολλοί λόγω των ζημιών που έχουν υποστεί έχουν κάνει ρυθμίσεις, δεν λαμβάνονται καν υπόψη οι ρυθμίσεις. Δυστυχώς, η πραγματικότητα λέει ότι έχουμε, ακόμη, πάρα πολλές κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις, οι οποίες δεν έχουν νομιμοποιηθεί, δεν είναι τακτοποιημένες και κάθε χρόνο τους δίνουμε μια παρέκκλιση μέχρι να νομιμοποιήσουν αυτές τις στάνες, τα μαντριά που έχουν, τις κτηνοτροφικές τους εκμεταλλεύσεις. Αυτά όμως όλα δημιουργούν προσκόμματα».

Αναδιάρθρωση δενδρωδών καλλιεργειών

Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος υποστήριξε ότι «η κλιματική αλλαγή ανέδειξε -και το συζητήσαμε χθες και με τον αρμόδιο υφυπουργό και χάρηκα που είδα ότι συμφώνησε μαζί μου- την ανάγκη αναδιάρθρωσης, ιδιαίτερα δενδρωδών καλλιεργειών. Έχουμε μια σειρά από καλλιέργειες που με το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής δεν είναι τόσο ανθεκτικές. Άρα θα πρέπει να βρούμε πιο ανθεκτικές ποικιλίες δέντρων, αλλά και πιο εμπορικές. Έχουμε τα κρυστάλλια τ’ αχλάδια για παράδειγμα στην Θεσσαλία. Στην επαρχία του Τυρνάβου, τα οποία είναι μόνο για την εσωτερική κατανάλωση. Υπάρχει υπερπροσφορά, καταρρέει η τιμή παρότι είναι ποιοτικά, πάρα πολύ καλά».

Υπάρχει ενδιαφέρον για το Πρόγραμμα Νέων Αγροτών;

Επιπλέον επισήμανε ότι, όπως πληροφορείται, «δεν υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, όπως στο παρελθόν, στα προγράμματα νέων αγροτών που έχουν εξαγγελθεί από την πολιτεία, παρότι φαίνεται ότι και το κίνητρο, η ενίσχυση που δίδεται αγγίζει τις 40.000 ευρώ. Ποσό σημαντικό σε σχέση με παλαιότερα προγράμματα. Αυτό δείχνει είτε το τεράστιο δημογραφικό πρόβλημα που έχει η χώρα -και εκεί θα πρέπει χθες να είχαμε λάβει μέτρα- είτε αν υπάρχουν νέοι και δεν ενδιαφέρονται, ότι λάθος έχει “χτιστεί” το πρόγραμμα και θα πρέπει να γίνουν διορθωτικές παρεμβάσεις».

Τι συμβαίνει με τα φωτοβολταϊκά;

Ερωτηθείς για τα φωτοβολταϊκά στον κάμπο απάντησε ότι «σε κάθε περίπτωση είναι εύκολο να ασκούμε κριτική και εγώ έχω κάνει ερώτηση για τα φωτοβολταϊκά για να δούμε ποια είναι η πραγματική κατάσταση. Από τη μια πρέπει να βρούμε μια ισορροπία, η χώρα επειδή ακριβώς έχουμε εκτίναξη του κόστους ενέργειας  χρειάζεται Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Βέβαια, η πιο ανανεώσιμη, η πιο φιλική, είναι τα υδροηλεκτρικά εργοστάσια. Τώρα κάνουμε ένα φράγμα στη Σκοπιά Φαρσάλων, που αν το είχαμε κάνει δεν θα είχαμε ούτε τις ζημιές από τον Ιανό, ούτε σε αυτή την έκταση τις ζημιές από τον Daniel. Ένα έργο το οποίο το ζήταγε η επαρχία Φαρσάλων 50 χρόνια. Εδώ και 20 χρόνια σαν βουλευτής έχει “μαλλιάσει η γλώσσα” μου να το θέτω. Με εντολή του Πρωθυπουργού πλέον δρομολογείται, βρίσκεται στη φάση της δημοπράτησης. Ωστόσο, δεν θα είναι και υδροηλεκτρικό, ενώ θα μπορούσε να παράγει ενέργεια πράσινη φιλική προς το περιβάλλον. Και την ίδια ώρα έχουμε καταγγελίες του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας και είδα και δημοσίευμα ολοσέλιδο κάποια στιγμή στην “Κυριακάτικη Καθημερινή” ότι υπάρχουν ερωτηματικά κατά πόσον έχουμε υπερβεί το όριο του 1% σε γη υψηλής παραγωγικότητας στην τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πάρκων, ΑΠΕ στον θεσσαλικό κάμπο. Είναι περίπου 41.000 στρέμματα το 1% της υψηλής παραγωγικότητας, και εξ αυτών ήδη 40.000 έχουν καλυφθεί, ενώ έχουν αδειοδοτηθεί αν θυμούμαι καλά από την ερώτηση περί τα 273.000 ακόμη στρέμματα. Και το ερώτημα είναι τι είναι αυτά; Είναι γη υψηλής παραγωγικότητας; Και αν ναι, κάνουμε απλά κριτική στους αγρότες που τα νοικιάζουν; Γιατί το δέλεαρ είναι πολύ υψηλό, τους δίνουν 180 και 200 ευρώ το στρέμμα για να τα επινοικιάσουν -και τα χρήματα αυτά σε καμία περίπτωση δεν τα βγάζουν από τις ξερικές ιδιαίτερα καλλιέργειες. Ή θα πρέπει να δούμε εάν αυτά που ψηφίζουμε εφαρμόζονται».

ΜΑΧ 2 3

ΜΑΧ 3 3

ΜΑΧ 4 3

Μπορείτε να παρακολουθήσετε τη συνέντευξη του κ. Μάξιμου Χαρακόπουλου στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://youtu.be/VJyhgKUxG0c

Μ. Χαρακόπουλος προς Υπ. Οικονομικών: Απαλλαγή ΕΝΦΙΑ για τα σεισμόπληκτα κτίρια του Δήμου Τυρνάβου • Να υπάρξει ανάλογη απόφαση και για Ελασσόνα

ΜΑΧΙΜΟΣ 1

Αθήνα, 4 Φεβρουαρίου2025

ΜΑΞΙΜΟΣ ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΠΡΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ:

Απαλλαγή ΕΝΦΙΑ για τα σεισμόπληκτα κτίρια του Δήμου Τυρνάβου

 • Να υπάρξει ανάλογη απόφαση και για Ελασσόνα

«Η πολιτεία και το αρμόδιο υπουργείο των Οικονομικών οφείλουν να δείξουν κατανόηση στο δίκαιο αίτημα του Δήμου Τυρνάβου και των σεισμόπληκτων κατοίκων του, και να τους απαλλάξει από την καταβολή του ΕΝΦΙΑ. Σε κάθε περίπτωση είναι άδικο και οξύμωρο, κατοικίες, επαγγελματικοί και βοηθητικοί χώροι που είχαν πληγεί από τον καταστροφικό σεισμό πριν από τέσσερα χρόνια και ακόμη δεν έχουν αποκατασταθεί να επιβαρύνονται με φόρο ακίνητης περιουσίας. Αντιθέτως, η απαλλαγή από την καταβολή του ΕΝΦΙΑ πρέπει να ισχύει μέχρι και την αποκατάσταση των πληγέντων κτιρίων. Μάλιστα, θεωρώ επιβεβλημένο, ανάλογη απόφαση να υπάρξει και για τον επίσης σεισμόπληκτο Δήμο Ελασσόνας. Είμαι βέβαιος ότι ο αρμόδιος υπουργός θα τείνει ευήκοον ους και θα ληφθούν οι ορθές αποφάσεις». Τα παραπάνω τόνισε ο Βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος, με αφορμή την άσκηση κοινοβουλευτικού ελέγχου στην οποία προέβη προς τον υπουργό Οικονομικών κ. Κωστή Χατζηδάκη, για το ζήτημα της μη καταβολής ΕΝΦΙΑ από τους ιδιοκτήτες σεισμόπληκτων ακινήτων στον Δήμο Τυρνάβου.

Συγκεκριμένα, ο Θεσσαλός πολιτικός κατέθεσε Αναφορά προς τον αρμόδιο υπουργό στην οποία επισυνάπτει σχετική Επιστολή του Δημάρχου Τυρνάβου κ. Αστέριου Τσικριτσή, με την οποία ζητεί την απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ των ακινήτων που επλήγησαν από τον σεισμό της 3ης Μαρτίου 2021. Στην Αναφορά του υποστηρίζει το αίτημα του Δημάρχου Τυρνάβου ζητώντας «να παραταθεί το μέτρο της απαλλαγής από την καταβολή του ΕΝΦΙΑ στο σύνολο του Δήμου Τυρνάβου, έως και την ολοκλήρωση των αποκαταστάσεων, καθώς 4 χρόνια μετά το σεισμό της 3ης Μαρτίου 2021 ακόμη δεν έχουν προχωρήσει οι αποκαταστάσεις των κατοικιών που επλήγησαν, πλην ελαχίστων περιπτώσεων».

Καταλήγοντας ο κυβερνητικός βουλευτής ζητά από τον υπουργό Οικονομικών «την αξιολόγηση και την ικανοποίηση του αιτήματος του Δημάρχου Τυρνάβου και την ενημέρωσή μου επ’ αυτού».

ΕΠΙΣΤΟΛΗ_ΓΙΑ_ΑΠΑΛΛΑΓΗ_ΕΝΦΙΑ_3.pdf

Μ. Χαρακόπουλος: Απώλεια αγροτικού εισοδήματος στον κάμπο • Αλλαγή Κανονισμού ΕΛΓΑ και αναδιάρθρωση δενδρωδών καλλιεργειών • Τι απάντησε ο υφυπουργός Σταμενίτης για Πλατανούλια, Δένδρα, Αμπελώνα, Γιάννουλη και Φαλάνη (βίντεο)

Φωτο 1 1

Αθήνα, 3 Φεβρουαρίου 2025

ΜΑΞΙΜΟΣ ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ:

Γενική απώλεια αγροτικού εισοδήματος στον κάμπο

• Αλλαγή Κανονισμού ΕΛΓΑ και αναδιάρθρωση δενδρωδών καλλιεργειών

• Τι απάντησε ο υφυπουργός Σταμενίτης για Πλατανούλια, Δένδρα, Αμπελώνα, Γιάννουλη και Φαλάνη

• Ξέχασαν στο ΦΕΚ τους μηλοπαραγωγούς του Αργυροπουλίου;

Γενική απώλεια εισοδήματος στον κάμπο 

«Η συζήτηση της επίκαιρης ερώτησής μας γίνεται εν μέσω αγροτικών κινητοποιήσεων στη χώρα, με επίκεντρο και πάλι τη Θεσσαλία. Και τα αιτήματα των αγροτών δεν περιορίζονται μόνο στο ζήτημα του κόστους παραγωγής που μας ταλανίζει χρόνια. Η κυβέρνηση έχει προβεί σε συγκεκριμένα μέτρα για να αμβλύνει το πρόβλημα του κόστους παραγωγής, αλλά στα αιτήματα τίθενται και ζητήματα που έχουν να κάνουν με την αρνητική συγκυρία που επιβαρύνει ιδιαίτερα τον θεσσαλικό κάμπο». Τα παραπάνω τόνισε ο βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος κατά την συζήτηση στην Βουλή της επίκαιρης ερώτησής του για την αποζημίωση ζημιών του Daniel, που δεν καλύπτονται από το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο. 

Ο Θεσσαλός πολιτικός επισήμανε στον υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Διονύση Σταμενίτη ότι «φέτος είχαμε χαμηλές παραγωγές σε μια σειρά αροτριαίων και δενδρωδών καλλιεργειών -πιο εμβληματική, θα έλεγα, είναι η καλλιέργεια του βάμβακος στη Θεσσαλία- και ταυτόχρονα έχουμε μια κατάρρευση των τιμών. Υπάρχει, λοιπόν, ένα ζήτημα απώλειας εισοδήματος, δυσκολιών στα νοικοκυριά του θεσσαλικού κάμπου να τα φέρουν βόλτα και υπάρχει το αίτημα της αρωγής από πλευράς της πολιτείας. Είναι χαμηλές παραγωγές που οφείλονται στο φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής, στην ξηρασία. Και βλέπουμε ότι άλλες χώρες-μέλη της ΕΕ, όπως η Ρουμανία, έχουν ήδη ζητήσει τη συνδρομή της ΕΕ, έχουν λάβει άδεια και έχουν προχωρήσει σε στρεμματικές ενισχύσεις στους παραγωγούς τους. Κάτι ανάλογο ζητούν οι παραγωγοί μας να υπάρχει και από πλευράς ελληνικής πολιτείας».

Μείωση παραγωγής σε δενδροκαλλιέργειες

Ο κυβερνητικός βουλευτής υπογράμμισε ότι «το ζήτημα που σας θέτω με την επίκαιρη ερώτησή μου ουσιαστικά αφορά τους παραγωγούς δενδρωδών καλλιεργειών, με επίκεντρο τα Πλατανούλια -τα οποία τα επισκεφθήκατε και εσείς ο ίδιος μετά την καταστροφή από τον Daniel- όπου 1700 περίπου στρέμματα ροδάκινα, επιτραπέζια και βιομηχανικά, βερίκοκα, αχλάδια, κεράσια, δαμάσκηνα έχουν ολική απώλεια παραγωγής από τα δέντρα τα οποία δεν ξεράθηκαν, δεν καταστράφηκαν. Αν και πλημμύρισαν, είχαν πάνω από 3 μέτρα νερό από τον Πηνειό, όσα επιβίωσαν αναβλάστησαν και δεν έδωσαν καθόλου παραγωγή την αμέσως επόμενη χρονιά από τον Daniel. Είχαν δηλαδή μηδενική παραγωγή». 

Επίσης επεσήμανε ότι υπήρξε και σε άλλες περιοχές γενικότερη μείωση παραγωγής στις δενδροκαλλιέργειες, «στα Δένδρα Τυρνάβου έχουμε περίπου 400 στρέμματα με μερική παραγωγή, αλλά υπάρχει ζημία. Στον Αμπελώνα έχουμε 600 στρέμματα με ροδάκινα, κυρίως βιομηχανικά, αλλά σημαντική μείωση παραγωγής και ποιότητας. Ομοίως στη Γιάννουλη 500 στρέμματα με ροδάκινα επιτραπέζια και βιομηχανικά με σοβαρή μείωση παραγωγής και ποιότητας. Το ίδιο και στη Φαλάνη με 700 στρέμματα με σοβαρή μείωση παραγωγής και ποιότητας. Για αυτούς τους παραγωγούς θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα της πολιτείας. Εστάλη σχετική επιστολή από τον Αγροτικό Συνεταιρισμό Πλατανουλίων στις 28 Ιουνίου προς την ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, όπου περιγράφουν το οξύ πρόβλημα, και στη συνέχεια, στις 25 Ιουλίου, υπήρξε σύσκεψη με την ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, με τον Υπουργό, τον κ. Τσιάρα, με τις διοικήσεις των 2 συνεταιρισμών των Πλατανουλίων, τον Πρόεδρο του χωριού, παρουσία και εμού, όπου υπήρξε απόλυτη κατανόηση και αναγνώριση του προβλήματος και έκφραση της βούλησης να υπάρξει αποζημίωση. Μάλιστα, οι παραγωγοί ήλπιζαν ότι στο de minimis που δόθηκε τώρα στους μηλοπαραγωγούς και καστανοπαραγωγούς της Λάρισας, αποκαθιστώντας έτσι μια αδικία που υφίσταντο σε σχέση με τους παραγωγούς της Μαγνησίας, θα υπήρχε και η αποζημίωση αυτών των παραγωγών που υπέστησαν ζημία από τον Daniel. Δυστυχώς, δεν επιβεβαιώθηκε, δεν υπήρξε η αποζημίωση αυτή. Αλλά μια και αναφέρθηκα σε αυτό το de minimis κ. Υφυπουργέ να σας πω ότι σήμερα έγινα αποδέκτης διαμαρτυριών και από το Αργυροπούλι, γιατί και εκεί είχαμε μηλοπαραγωγούς, οι οποίοι όλως παραδόξως δεν συμπεριλαμβάνονται στην απόφαση για την αποζημίωση. Θέλω να πιστεύω ότι είναι λάθος εκ παραδρομής και θα διορθωθεί. Ευελπιστούμε, λοιπόν, κ. Υφυπουργέ να λάβουμε μια καθαρή απάντηση ότι αναγνωρίζετε και εσείς το πρόβλημα και θα δρομολογηθεί το επόμενο διάστημα η επίλυσή του».

ΕΛΓΑ και αναδιάρθρωση δενδρωδών καλλιεργειών

Αναφερόμενος στις αποζημιώσεις, τον Κανονισμό του ΕΛΓΑ και την αναδιάρθρωση των δενδρωδών καλλιεργειών ο Μάξιμος Χαρακόπουλος υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι «δεν θα σας υπέβαλα σε αυτή τη βάσανο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, κ. Υφυπουργέ, να έρθετε σήμερα στο Κοινοβούλιο, εάν είχαμε έναν κανονισμό λειτουργίας του ΕΛΓΑ, ο οποίος θα κάλυπτε όλες αυτές τις ζημιές. Και δυστυχώς, εδώ και 6 χρόνια μιλούμε για την ανάγκη αναθεώρησης του κανονισμού λειτουργίας του ΕΛΓΑ. Αν υπήρχε, δεν θα χρειαζόταν σήμερα να είσαστε εδώ. Θα συμπεριλαμβανόταν και αυτό ως ένα αίτιο που αποζημιώνεται. Βεβαίως, χρειάζεται ένας έντιμος διάλογος με τους αγρότες. Γιατί μια αναθεώρηση του κανονισμού του ΕΛΓΑ με συμπερίληψη περισσότερων ζημιογόνων αιτίων, σημαίνει και αναπροσαρμογή των ασφαλίστρων του ΕΛΓΑ.

Το δεύτερο ζήτημα είναι η αναδιάρθρωση δενδρωδών καλλιεργειών με τις αλλαγές που υπάρχουν στις κλιματολογικές συνθήκες. Υπάρχουν καλλιέργειες οι οποίες δεν είναι πια ανθεκτικές, καλλιέργειες οι οποίες δεν είναι τόσο εμπορικές και χρειαζόμαστε ένα γενναίο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης δενδρωδών καλλιεργειών. Το προηγούμενο πρόγραμμα του 2022 είχε ελάχιστη απορροφητικότητα. Έχουμε τα κρυστάλια, τα αχλάδια στην επαρχία του Τυρνάβου, τα οποία απευθύνονται μόνο στην εσωτερική αγορά. Υπάρχει υπερπαραγωγή και δεν απορροφώνται. Καταρρέει έτσι η τιμή. Έχουμε ζητήματα με τα βιομηχανικά ροδάκινα, με ποικιλίες στα αμύγδαλα, όπως η φυρανιές που γνωρίζετε ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα, το κόκκινο μήλο στην Αγιά -μιλάω κυρίως για το νομό Λάρισας και την περιφέρεια της Θεσσαλίας».

Απάντηση Σταμενίτη

Ο κ. Σταμενίτης στην απάντησή του για το θέμα της απώλειας παραγωγής στις δενδρώσεις καλλιέργειες ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «βάσει των αναλυτικών στοιχείων που θα προκύψουν από τις αρμόδιες υπηρεσίες ΕΛΓΑ και ΔΑΟΚ, θα διερευνήσουμε την ύπαρξη κατάλληλου χρηματοδοτικού εργαλείου. Άλλωστε, σε συνάντηση που έλαβε χώρα τον Ιούλιο στο Υπουργείο μας, μεταξύ εκπροσώπων των συνεταιρισμών και του υπουργού, έλαβαν τη διαβεβαίωση ότι θα διερευνήσουμε το φαινόμενο και θα ψάξουμε να βρούμε κάποια αποζημίωση. Εξάλλου, η χρονιά του ‘24 μόλις έχει ολοκληρωθεί και ξέρετε ότι τα περισσότερα αιτήματα για ενισχύσεις, αποζημιώσεις εκτός ΕΛΓΑ εξετάζονται στην αρχή του νέου έτους και αφορά όλη την καλλιεργητική περίοδο του προηγούμενου έτους. Όταν συγκεντρωθούν όλα αυτά τα αιτήματα και τα στοιχεία θα μπορέσουμε να διερευνήσουμε τα συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία που προβλέπονται συγκεκριμένες διαδικασίες. Είναι δεδομένη στήριξη μας στους παραγωγούς με χρήση χρηματοδοτικών εργαλείων και το κάνουμε κάθε χρόνο. Επομένως συνεπείς στις διαβεβαιώσεις που λάβατε από τον Υπουργό, λέμε ότι το πρόβλημα το γνωρίζουμε και το έχουμε καταγράψει. Εφόσον επιβεβαιωθεί και από τις υπηρεσίες, γιατί πάντοτε όλα αυτά που γίνονται επιβεβαιώνονται από τις υπηρεσίες. Θα προχωρήσουμε να βρούμε τη δυνατότητα στήριξης των παραγωγών».

Φωτο 2 1

Φωτο 3 1

Μπορείτε να δείτε το βίντεο της συζήτησης στη βουλή της επίκαιρης ερώτησης του Μ. Χαρακόπουλου και των απαντήσεων του υφυπουργού Δ. Σταμενίτη στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://www.youtube.com/watch?v=CPENABImrys

Subscribe to this RSS feed