Menu
A+ A A-
ΚΑΤΣΕΛΗ ΚΩΣΤΑ
Website URL:

Η απλή αναλογική θα διώξει τους επενδυτές

MAX

Κυριακή, 3 Ιουλίου 2016

“Η απλή αναλογική θα διώξει τους επενδυτές”

Μιλά στη ΒτΚ ο Μάξιμος Χαρακόπουλος, βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας

«Η κυβέρνηση προσπαθεί να αλλάζει την ατζέντα για να καλύψει τη λαίλαπα των μέτρων που έρχονται για μισθωτούς και συνταξιούχους και γι’ αυτό ανοίγει το θέμα του εκλογικού νόμου» δηλώνει στη “Βραδυνή της Κυριακής” ο βουλευτής της ΝΔ και πρώην υπουργός κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος.
Αναφερόμενος στο θέμα των αγροτών τονίζει ότι είναι οι μεγάλοι χαμένοι που υπέστησαν πολλαπλά σοκ και στα ασφαλιστικά τους και στη φορολόγησή τους και στις επιδοτήσεις.
Ο κ. Χαρακόπουλος κατηγορεί την κυβέρνηση ότι κάνει το άσπρο μαύρο για να δικαιολογήσει γιατί κόβει τις συντάξεις ενώ υπόσχονταν ότι θα δώσει ακόμη και τη 13η σύνταξη.
Για τον εκλογικό νόμο, τονίζει ότι η απλή αναλογική θα διώξει τους όποιους επενδυτές θέλουν να έρθουν. Και καταλήγει λέγοντας ότι αν δεν αλλάξει η κυβέρνηση και το μείγμα πολιτικής έρχονται δύσκολες μέρες.

Από τον Ιορδάνη Χασαπόπουλο

Να ξεκινήσουμε με το θέμα των ημερών και την έξοδο της Βρετανίας από την Ευρώπη. Πιστεύετε ότι μπορεί να επηρεάσει την Ελλάδα και να ξανανοίξει το θέμα της εξόδου και της χώρας μας από την ευρωζώνη;

Ένα ιστορικό γεγονός όπως η έξοδος του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ θα επηρεάσει τους πάντες. Οπότε φυσικά θα επηρεάσει και την χώρα μας. Σε ποιο βαθμό και πως, είναι κάτι που δεν μπορούμε να το απαντήσουμε αυτήν την στιγμή. Ωστόσο, το αν θα ανοίξει εκ νέου η συζήτηση για GREXIT θεωρώ ότι δεν εξαρτάται από τη διαδικασία του BREXIT αλλά από εμάς τους ίδιους. Δηλαδή, αν εμείς συνεχίσουμε το ίδιο βιολί, το πρόγραμμα δεν βγαίνει. Υπάρχει, λοιπόν, σοβαρή πιθανότητα να βρεθούμε στο ίδιο έργο θεατές. Αν και το απεύχομαι όπως και οι περισσότεροι Έλληνες, μετά και τον εφιάλτη του περυσινού καλοκαιριού.

Από τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν προκύπτει ότι μεταξύ αυτών που ψήφισαν υπέρ της εξόδου της Βρετάνιας από την Ευρώπη ήταν ηλικιωμένοι αλλά και αγρότες. Και θα ήθελα να δώσετε μια εξήγηση γιατί συνέβη αυτό, εσείς που γνωρίζετε τα θέματα των αγροτών και της περιφέρειας.

Νομίζω ότι οι συγκρίσεις μεταξύ Ελλάδας και Αγγλίας είναι παρακινδυνευμένες. Πάντως, η στάση της αγγλικής περιφέρειας υπέρ της εξόδου της χώρας από την ΕΕ καταδεικνύει την αντίθεση απέναντι σε πρότυπα που επιβλήθηκαν από τη διαδικασία της παγκοσμιοποίησης, και τα οποία είναι στον αντίποδα παραδοσιακών τρόπων ζωής και σχέσεων. Δεν είναι τυχαίο ότι το πολυπολιτισμικό Λονδίνο, το οποίο πρόσφατα μάλιστα εξέλεξε δήμαρχο έναν πακιστανικής καταγωγής Βρετανό, ψήφισε διαφορετικά. Όσον αφορά στους αγρότες, νομίζω ότι παίζει ρόλο και η μείωση των κοινοτικών κονδυλίων στον πρωτογενή τομέα.

Το άλλο πολιτικό θέμα που άνοιξε η κυβέρνηση είναι αυτό του εκλογικού νόμου. Και θέλω να σας ρωτήσω, στην ΝΔ υπάρχουν στελέχη που πιστεύουν στην απλή αναλογική;

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, πλέον το μόνο που κάνει είναι επικοινωνιακή πολιτική με μεγάλες δόσεις ψεύδους. Μπροστά στη λαίλαπα των μέτρων που φέρνει το μνημόνιό της, προσπαθεί να αλλάξει την ατζέντα. Τι ΕΚΑΣ και περικοπές συντάξεων; Ας μιλήσουμε καλύτερα για τον εκλογικό νόμο. Παράλληλα, έρχονται και τα… χαμπέρια από τις δημοσκοπήσεις, βλέπουν ότι βυθίζονται καθημερινά, οπότε σκέφτονται την επόμενη ημέρα. Πως η ΝΔ δεν θα γίνει κυβέρνηση. Και ταυτόχρονα να βάλουν στο ντορβά τις άλλες μικρές δυνάμεις με το τυράκι της απλής αναλογικής. Θα πρόκειται, πάντως, για μια καταστροφική εξέλιξη αν συμβεί. Θα οδηγήσει σε μεγάλη αβεβαιότητα μέσα στο καλοκαίρι, και όταν υποτίθεται ότι θέλουμε επενδύσεις. Ποιος επενδυτής θα έλθει όταν φοβάται ότι στη χώρα θα υπάρξει ακυβερνησία. Όσο για νεοδημοκράτες που θα ήθελαν τώρα απλή αναλογική είναι νομίζω ανέκδοτο.

Ο κ. Μητσοτάκης είπε προχθές με κατηγορηματικό τρόπο ότι από τα πρώτα πράγματα που θα κάνει, όταν εκλεγεί, θα είναι η κατάργηση του εκλογικού νόμου που θα φέρει ο κ. Τσίπρας. Για πόσο πιστεύετε ότι μπορεί να συνεχιστεί αυτό το χάσμα μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου κόμματος για τα μεγάλα θέματα;

Το χάσμα μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ δεν οφείλεται σε μικροκομματικούς λόγους, είναι χάσμα μεταξύ του αισθήματος ευθύνης της παράταξής μας και της ασυγχώρητης ανευθυνότητας της δημαγωγικής κυβέρνησης που βρίσκεται στην εξουσία.

Πιστεύετε ότι ο κ. Τσίπρας και η κυβέρνηση θα μπορέσει τελικά να βρει τις 200 ψήφους και να περάσει τον εκλογικό νόμο;

Ελπίζω ότι τελικά θα πρυτανεύσει η λογική, ιδίως στα κόμματα του κέντρου, και ότι δεν θα μπούμε σε επικίνδυνες περιπέτειες.

Στα θέματα της οικονομίες αρχίζουν σιγά-σιγά να εφαρμόζονται οι περικοπές σε συντάξεις στο ΕΚΑΣ και να έρχονται αυξημένα τα “μπιλιετάκια” της εφορίας στους αγρότες. Υπήρχε άλλος δρόμος πιστεύετε; Σας ρωτώ γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ λέει πως και η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δεσμευτεί για αύξηση της φορολογίας των αγροτών και σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ.

Το θράσος των στελεχών της κυβέρνησης δεν έχει όρια. Μπορούν να κάνουν το μαύρο άσπρο και το κρέας ψάρι με απίστευτη άνεση. Πρώτα διαβεβαίωναν ότι θα σκίσουν τα μνημόνια, μετά, αφού υπέγραψαν τα δικά τους μνημόνια, επέμεναν ότι δεν θα περιέκοπταν τις συντάξεις και διαρρήγνυαν τα ιμάτιά τους για το ΕΚΑΣ των φτωχών, και τώρα πάνε να τα ρίξουν στους προηγούμενους. Μα γιατί φθάσαμε ως εδώ; Γιατί μπήκαμε ξανά στο τούνελ των μνημονίων; Δεν ήταν αυτοί που ανέτρεψαν την αναπτυξιακή πορεία που είχε μπει η χώρα στα τέλη του 2014; Τώρα, βέβαια, που έρχεται ο λογαριασμός των αφρόνων επιλογών τους, που τον πληρώνει ο απλός πολίτης της χώρας, που ίσως τους πίστεψε και τους ψήφισε, πάνε να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα.

Ορισμένοι λένε ότι αυτά είναι μόνο η αρχή και πως το 2018 θα φανεί ότι και το τρίτο και το τέταρτο μνημόνιο δεν αποδίδουν και θα χρειαστούν νέα μέτρα; Συμφωνείτε με αυτή την εκτίμηση;

Είναι δύσκολο να είμαστε αισιόδοξοι με αυτό το μείγμα πολιτικής, όπου υπερτερεί η υπερφορολόγηση έναντι των περιστολής των δαπανών. Ούτε είναι δυνατόν με ανθρώπους που δεν πιστεύουν στις επενδύσεις, που τους βάζουν τρικλοποδιές, όπως έγινε με τη COSCO και τον ΟΛΠ, να υπάρξει ανάπτυξη. Φοβάμαι, λοιπόν, ότι αν δεν υπάρξει άλλη κυβέρνηση, μας περιμένουν πολύ δύσκολες ημέρες.

Πιστεύετε ότι οι αγρότες είναι οι πλέον χαμένοι του τρίτου και του τέταρτου μνημονίου; Υπάρχει εναλλακτική λύση έτσι όπως ήρθαν τα πράγματα;

Αναμφίβολα, οι αγρότες υπέστησαν πολλαπλά σοκ από τις κυβερνητικές αποφάσεις. Στοχοποιήθηκαν, μέσω μιας εξοντωτικής πολιτικής: αυξήσεις στο ΦΠΑ των εφοδίων, στις ασφαλιστικές εισφορές, στη φορολογία εισοδήματος, για πρώτη φορά φορολόγηση στις επιδοτήσεις, κατάργηση κάθε χρονικού περιορισμού στη διάρκεια ζωής του φρέσκου γάλακτος, όπου “προσκύνησαν” τον ΟΟΣΑ. Διέξοδος υπάρχει, αλλά προϋποθέτει το τέλος της φορομπηχτικής πολιτικής αλλά και την έγνοια για την πρωτογενή παραγωγή.

Οι εξελίξεις στην Ευρώπη είναι ραγδαίες, πιστεύετε ότι το Βερολίνο και οι Βρυξέλλες υπάρχει περίπτωση να αλλάξουν πολιτική και να χαλαρώσουν την θηλιά που έχουν βάλει στις χώρες του νότου; Σας ρωτώ γιατί πολλοί ισχυρίζονται ότι το αποτέλεσμα στην Βρετανία μπορεί να αποβεί προς όφελος της Ελλάδος.

Ακόμη δεν μπορούμε να απαντήσουμε αν το αποτέλεσμα του βρετανικού δημοψηφίσματος θα οδηγήσει την Ευρώπη σε χαλάρωση των πολιτικών λιτότητας ή αντιθέτως σε πιο εντατική εφαρμογή τους. Προφανώς, υπάρχουν οπαδοί και των δύο γραμμών και το μέλλον θα δείξει ποια θα επικρατήσει. Το αν θα μας ωφελήσουν, όμως, οι εξελίξεις δεν εξαρτάται μόνον από τις κεντρικές αποφάσεις αλλά πρωτίστως από το τι εμείς πράττουμε, στο εσωτερικό της χώρας.

Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στη Βραδυνή της Κυριακής 3/7/2016

 

Η απλή αναλογική θα διώξει τους επενδυτές

kvradini

 

Κυριακή, 3 Ιουλίου 2016

“Η απλή αναλογική θα διώξει τους επενδυτές”

Μιλά στη ΒτΚ ο Μάξιμος Χαρακόπουλος, βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας

«Η κυβέρνηση προσπαθεί να αλλάζει την ατζέντα για να καλύψει τη λαίλαπα των μέτρων που έρχονται για μισθωτούς και συνταξιούχους και γι’ αυτό ανοίγει το θέμα του εκλογικού νόμου» δηλώνει στη “Βραδυνή της Κυριακής” ο βουλευτής της ΝΔ και πρώην υπουργός κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος.
Αναφερόμενος στο θέμα των αγροτών τονίζει ότι είναι οι μεγάλοι χαμένοι που υπέστησαν πολλαπλά σοκ και στα ασφαλιστικά τους και στη φορολόγησή τους και στις επιδοτήσεις.
Ο κ. Χαρακόπουλος κατηγορεί την κυβέρνηση ότι κάνει το άσπρο μαύρο για να δικαιολογήσει γιατί κόβει τις συντάξεις ενώ υπόσχονταν ότι θα δώσει ακόμη και τη 13η σύνταξη.
Για τον εκλογικό νόμο, τονίζει ότι η απλή αναλογική θα διώξει τους όποιους επενδυτές θέλουν να έρθουν. Και καταλήγει λέγοντας ότι αν δεν αλλάξει η κυβέρνηση και το μείγμα πολιτικής έρχονται δύσκολες μέρες.

Από τον Ιορδάνη Χασαπόπουλο

Να ξεκινήσουμε με το θέμα των ημερών και την έξοδο της Βρετανίας από την Ευρώπη. Πιστεύετε ότι μπορεί να επηρεάσει την Ελλάδα και να ξανανοίξει το θέμα της εξόδου και της χώρας μας από την ευρωζώνη;

Ένα ιστορικό γεγονός όπως η έξοδος του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ θα επηρεάσει τους πάντες. Οπότε φυσικά θα επηρεάσει και την χώρα μας. Σε ποιο βαθμό και πως, είναι κάτι που δεν μπορούμε να το απαντήσουμε αυτήν την στιγμή. Ωστόσο, το αν θα ανοίξει εκ νέου η συζήτηση για GREXIT θεωρώ ότι δεν εξαρτάται από τη διαδικασία του BREXIT αλλά από εμάς τους ίδιους. Δηλαδή, αν εμείς συνεχίσουμε το ίδιο βιολί, το πρόγραμμα δεν βγαίνει. Υπάρχει, λοιπόν, σοβαρή πιθανότητα να βρεθούμε στο ίδιο έργο θεατές. Αν και το απεύχομαι όπως και οι περισσότεροι Έλληνες, μετά και τον εφιάλτη του περυσινού καλοκαιριού.

Από τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν προκύπτει ότι μεταξύ αυτών που ψήφισαν υπέρ της εξόδου της Βρετάνιας από την Ευρώπη ήταν ηλικιωμένοι αλλά και αγρότες. Και θα ήθελα να δώσετε μια εξήγηση γιατί συνέβη αυτό, εσείς που γνωρίζετε τα θέματα των αγροτών και της περιφέρειας.

Νομίζω ότι οι συγκρίσεις μεταξύ Ελλάδας και Αγγλίας είναι παρακινδυνευμένες. Πάντως, η στάση της αγγλικής περιφέρειας υπέρ της εξόδου της χώρας από την ΕΕ καταδεικνύει την αντίθεση απέναντι σε πρότυπα που επιβλήθηκαν από τη διαδικασία της παγκοσμιοποίησης, και τα οποία είναι στον αντίποδα παραδοσιακών τρόπων ζωής και σχέσεων. Δεν είναι τυχαίο ότι το πολυπολιτισμικό Λονδίνο, το οποίο πρόσφατα μάλιστα εξέλεξε δήμαρχο έναν πακιστανικής καταγωγής Βρετανό, ψήφισε διαφορετικά. Όσον αφορά στους αγρότες, νομίζω ότι παίζει ρόλο και η μείωση των κοινοτικών κονδυλίων στον πρωτογενή τομέα.

Το άλλο πολιτικό θέμα που άνοιξε η κυβέρνηση είναι αυτό του εκλογικού νόμου. Και θέλω να σας ρωτήσω, στην ΝΔ υπάρχουν στελέχη που πιστεύουν στην απλή αναλογική;

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, πλέον το μόνο που κάνει είναι επικοινωνιακή πολιτική με μεγάλες δόσεις ψεύδους. Μπροστά στη λαίλαπα των μέτρων που φέρνει το μνημόνιό της, προσπαθεί να αλλάξει την ατζέντα. Τι ΕΚΑΣ και περικοπές συντάξεων; Ας μιλήσουμε καλύτερα για τον εκλογικό νόμο. Παράλληλα, έρχονται και τα… χαμπέρια από τις δημοσκοπήσεις, βλέπουν ότι βυθίζονται καθημερινά, οπότε σκέφτονται την επόμενη ημέρα. Πως η ΝΔ δεν θα γίνει κυβέρνηση. Και ταυτόχρονα να βάλουν στο ντορβά τις άλλες μικρές δυνάμεις με το τυράκι της απλής αναλογικής. Θα πρόκειται, πάντως, για μια καταστροφική εξέλιξη αν συμβεί. Θα οδηγήσει σε μεγάλη αβεβαιότητα μέσα στο καλοκαίρι, και όταν υποτίθεται ότι θέλουμε επενδύσεις. Ποιος επενδυτής θα έλθει όταν φοβάται ότι στη χώρα θα υπάρξει ακυβερνησία. Όσο για νεοδημοκράτες που θα ήθελαν τώρα απλή αναλογική είναι νομίζω ανέκδοτο.

Ο κ. Μητσοτάκης είπε προχθές με κατηγορηματικό τρόπο ότι από τα πρώτα πράγματα που θα κάνει, όταν εκλεγεί, θα είναι η κατάργηση του εκλογικού νόμου που θα φέρει ο κ. Τσίπρας. Για πόσο πιστεύετε ότι μπορεί να συνεχιστεί αυτό το χάσμα μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου κόμματος για τα μεγάλα θέματα;

Το χάσμα μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ δεν οφείλεται σε μικροκομματικούς λόγους, είναι χάσμα μεταξύ του αισθήματος ευθύνης της παράταξής μας και της ασυγχώρητης ανευθυνότητας της δημαγωγικής κυβέρνησης που βρίσκεται στην εξουσία.

Πιστεύετε ότι ο κ. Τσίπρας και η κυβέρνηση θα μπορέσει τελικά να βρει τις 200 ψήφους και να περάσει τον εκλογικό νόμο;

Ελπίζω ότι τελικά θα πρυτανεύσει η λογική, ιδίως στα κόμματα του κέντρου, και ότι δεν θα μπούμε σε επικίνδυνες περιπέτειες.

Στα θέματα της οικονομίες αρχίζουν σιγά-σιγά να εφαρμόζονται οι περικοπές σε συντάξεις στο ΕΚΑΣ και να έρχονται αυξημένα τα “μπιλιετάκια” της εφορίας στους αγρότες. Υπήρχε άλλος δρόμος πιστεύετε; Σας ρωτώ γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ λέει πως και η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δεσμευτεί για αύξηση της φορολογίας των αγροτών και σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ.

Το θράσος των στελεχών της κυβέρνησης δεν έχει όρια. Μπορούν να κάνουν το μαύρο άσπρο και το κρέας ψάρι με απίστευτη άνεση. Πρώτα διαβεβαίωναν ότι θα σκίσουν τα μνημόνια, μετά, αφού υπέγραψαν τα δικά τους μνημόνια, επέμεναν ότι δεν θα περιέκοπταν τις συντάξεις και διαρρήγνυαν τα ιμάτιά τους για το ΕΚΑΣ των φτωχών, και τώρα πάνε να τα ρίξουν στους προηγούμενους. Μα γιατί φθάσαμε ως εδώ; Γιατί μπήκαμε ξανά στο τούνελ των μνημονίων; Δεν ήταν αυτοί που ανέτρεψαν την αναπτυξιακή πορεία που είχε μπει η χώρα στα τέλη του 2014; Τώρα, βέβαια, που έρχεται ο λογαριασμός των αφρόνων επιλογών τους, που τον πληρώνει ο απλός πολίτης της χώρας, που ίσως τους πίστεψε και τους ψήφισε, πάνε να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα.

Ορισμένοι λένε ότι αυτά είναι μόνο η αρχή και πως το 2018 θα φανεί ότι και το τρίτο και το τέταρτο μνημόνιο δεν αποδίδουν και θα χρειαστούν νέα μέτρα; Συμφωνείτε με αυτή την εκτίμηση;

Είναι δύσκολο να είμαστε αισιόδοξοι με αυτό το μείγμα πολιτικής, όπου υπερτερεί η υπερφορολόγηση έναντι των περιστολής των δαπανών. Ούτε είναι δυνατόν με ανθρώπους που δεν πιστεύουν στις επενδύσεις, που τους βάζουν τρικλοποδιές, όπως έγινε με τη COSCO και τον ΟΛΠ, να υπάρξει ανάπτυξη. Φοβάμαι, λοιπόν, ότι αν δεν υπάρξει άλλη κυβέρνηση, μας περιμένουν πολύ δύσκολες ημέρες.

Πιστεύετε ότι οι αγρότες είναι οι πλέον χαμένοι του τρίτου και του τέταρτου μνημονίου; Υπάρχει εναλλακτική λύση έτσι όπως ήρθαν τα πράγματα;

Αναμφίβολα, οι αγρότες υπέστησαν πολλαπλά σοκ από τις κυβερνητικές αποφάσεις. Στοχοποιήθηκαν, μέσω μιας εξοντωτικής πολιτικής: αυξήσεις στο ΦΠΑ των εφοδίων, στις ασφαλιστικές εισφορές, στη φορολογία εισοδήματος, για πρώτη φορά φορολόγηση στις επιδοτήσεις, κατάργηση κάθε χρονικού περιορισμού στη διάρκεια ζωής του φρέσκου γάλακτος, όπου “προσκύνησαν” τον ΟΟΣΑ. Διέξοδος υπάρχει, αλλά προϋποθέτει το τέλος της φορομπηχτικής πολιτικής αλλά και την έγνοια για την πρωτογενή παραγωγή.

Οι εξελίξεις στην Ευρώπη είναι ραγδαίες, πιστεύετε ότι το Βερολίνο και οι Βρυξέλλες υπάρχει περίπτωση να αλλάξουν πολιτική και να χαλαρώσουν την θηλιά που έχουν βάλει στις χώρες του νότου; Σας ρωτώ γιατί πολλοί ισχυρίζονται ότι το αποτέλεσμα στην Βρετανία μπορεί να αποβεί προς όφελος της Ελλάδος.

Ακόμη δεν μπορούμε να απαντήσουμε αν το αποτέλεσμα του βρετανικού δημοψηφίσματος θα οδηγήσει την Ευρώπη σε χαλάρωση των πολιτικών λιτότητας ή αντιθέτως σε πιο εντατική εφαρμογή τους. Προφανώς, υπάρχουν οπαδοί και των δύο γραμμών και το μέλλον θα δείξει ποια θα επικρατήσει. Το αν θα μας ωφελήσουν, όμως, οι εξελίξεις δεν εξαρτάται μόνον από τις κεντρικές αποφάσεις αλλά πρωτίστως από το τι εμείς πράττουμε, στο εσωτερικό της χώρας.

Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στη Βραδυνή της Κυριακής 3/7/2016

 

Άρθρο Μάξιμου Χαρακόπουλου στην "Ύπαιθρο": "Ο δρόμος δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα…"

ΥΠΑΙΘΡΟΣ

Ο δρόμος δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα…

Του Μάξιμου Χαρακόπουλου

Ο Συνεργατισμός στην πατρίδα μας έχει μια μακρά παράδοση, η οποία γεννήθηκε στους κόλπους του ελληνικού κοινοτισμού, όπως το λαμπρό παράδειγμα των Αμπελακίων. Τον 20ο αιώνα έλαβε χώρα μια συστηματική προσπάθεια για την ανάπτυξή του από φωτεινές προσωπικότητες, όπως ο Αλέξανδρος Μπαλτατζής. Το εγχείρημα είχε πλούσιους καρπούς που ενίσχυσαν την ελληνική οικονομία σε δύσκολες εποχές. Τις προηγούμενες δεκαετίες, οι συνεταιριστικές πρωτοβουλίες αυξήθηκαν σημαντικά, συνεπικουρούμενες από τις ευρωπαϊκές ενισχύσεις. Ωστόσο, ο συνεταιριστικός τομέας εκδήλωσε σοβαρές παθογένειες που σχετίζονταν με αντιπαραγωγικές δραστηριότητες και τη στενή διασύνδεσή του με το κράτος. Το αποτέλεσμα ήταν η συρρίκνωσή και η απαξίωσή του, τουλάχιστον σε κάποιες συνιστώσες του.
Η πρωτόγνωρη, όμως, οικονομική κρίση και η ανάγκη για την ανόρθωση του πρωτογενούς τομέα, ανέδειξαν ως ζήτημα προτεραιότητας τον στόχο της ανασυγκρότηση του συνεργατισμού. Προϋπόθεση γι’ αυτό ήταν να μπει τέλος σε πρακτικές του παρελθόντος, όπως ο κρατικοδίαιτος αγροτοσυνδικαλισμός-συνεργατισμός κι η διαχείριση των επιχορηγήσεων που αποτελούν αντικείμενο έρευνας από τον οικονομικό εισαγγελέα.
Χρειαζόμαστε ουσιαστικά κίνητρα για την ανάπτυξη ενός υγιούς και δυναμικού συνεταιριστικού κινήματος, που θα βασίζεται πρωτίστως στην ποιότητα, την καινοτομία και την εξωστρέφεια. Ο δρόμος δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Η προσαρμογή στα νέα δεδομένα θα είναι δύσκολη. Ωστόσο είναι μονόδρομος τόσο για την υγιή ανάπτυξη όσο και για την αναγέννηση της πρωτογενούς παραγωγής και της ελληνικής περιφέρειας εν γένει.

Ο κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος είναι βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας, πρώην αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης.

Το αρθρο δημοσιευθηκε στην εβδομαδιαια εφημεριδα ''Υπαιθρος'' την 1/7/2016

 

Μάξιμος προς Υπ. Αγρ. Ανάπτυξης: "Θα φέρετε για κύρωση στη βουλή τις Συμφωνίες για τη φέτα;"

maximos vouli

Αθήνα, 30 Ιουνίου 2016

Παρέμβαση
του βουλευτή Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας
κ. Μάξιμου Χαρακόπουλου

στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου,
με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Συνέχιση της ενημέρωσης των μελών της Επιτροπής από τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Ευάγγελο Αποστόλου, σύμφωνα με το άρθρο 36 παρ. 5 του Κανονισμού της Βουλής, με θέμα “Προστασία και κατοχύρωση των Γεωγραφικών Ενδείξεων στις συμφωνίες με τρίτες χώρες”».


«Κύριε υπουργέ,
Όπως ξέρετε δεν είμαι πια μέλος της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου από τη στιγμή που τοποθετήθηκα Τομεάρχης Παιδείας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας. Η Επιτροπή, όμως, γνωρίζει το ενδιαφέρον μου για τα ζητήματα του πρωτογενούς τομέα, καθώς υπηρέτησα για 22 μήνες τον αγροτικό κόσμο, μέχρι την ημέρα της παραίτησής μου από τη θέση του Αναπληρωτή Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης για τη διαφωνία μου στο ζήτημα του γάλακτος. Προέρχομαι, όμως και από ένα αγροκτηνοτροφικό νομό, οπότε παρακολουθώ με προσοχή τα ζητήματα αυτά.

Θα ξεκινήσω με τη ρήση του Κωνσταντίνου Καραμανλή ότι “στην πολιτική γίνονται πολλά και δε λέγονται”.

Κύριε υπουργέ,
συμμερίζομαι αυτή την άποψη και, όσο διάστημα ήμουν στο Υπουργείο σε θέση ευθύνης, προσπάθησα να την ακολουθήσω. Δυστυχώς, στην Ελλάδα μιλούμε πολύ, μιλούμε δημόσια, συχνά για πράγματα που δεν γνωρίζουμε σε βάθος, αγνοώντας εάν βλάπτουμε το εθνικό συμφέρον. Η εξέλιξη του λεγόμενου “πακέτου Χατζηγάκη” είναι μια χαρακτηριστική περίπτωση που πρέπει να διδάσκεται στις σχολές πολιτικής επιστήμης. Πώς το μικροκομματικό συμφέρον μπορεί να βλάψει το εθνικό συμφέρον!

Κύριε υπουργέ,
θεωρώ ότι είστε άνθρωπος καλών προθέσεων. Δυστυχώς, η πολιτική είναι σκληρή και δεν κρινόμαστε από τις προθέσεις, αλλά στο τέλος της ημέρας από τα αποτελέσματα που φέρνουμε. Και, δυστυχώς, όχι μόνο σαν αντιπολίτευση, αλλά και ως κυβέρνηση πολλές φορές ενδίδετε στον πειρασμό να λέτε πράγματα που δεν κάνετε.
Θυμίζω τα λεγόμενά σας για το “πακέτο Χατζηγάκη”: “Με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και Αποστόλου υπουργό δε θα γίνουν ανακτήσεις από τους αγρότες”.

(Παρέμβαση Ευ. Αποστόλου, υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων: Εκ του αποτελέσματος θα τα κρίνετε).

Ναι. Ξεκινήσατε, όμως, ζητώντας ανάκτηση από αγρότες που έλαβαν άνω των 5.000 ευρώ και έπονται αυτοί που έχουν λάβει 2000 ευρώ και άνω.

Να θυμίσω τα λεγόμενά σας για την αύξηση διάρκειας ζωής στο φρέσκο γάλα. Χαρακτηρίζατε απαράδεκτο το ότι από 5 πήγε σε 7 ημέρες. Συγκρατήθηκε τότε στις 7 με τη δική μου παραίτηση και με τις αντιδράσεις άλλων συναδέλφων βουλευτών. Παρουσία κτηνοτρόφων της Θεσσαλίας μιλάγατε για “τροπολογία Χαρακόπουλου”, όπως τη βαφτίσατε, που θα επανέφερε το γάλα στις 5 ημέρες. Όχι στις 5 δεν επανήλθε, όχι στις 7 δεν έμεινε, όχι στις 11 -όπως ήταν ο αρχικός σχεδιασμός της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ- δεν πήγε, αλλά επί των ημερών σας, με σφραγίδα δική σας, έχουμε φρέσκο γάλα αορίστου διαρκείας! Η γαλακτοβιομηχανία μπορεί να ορίζει όποια διάρκεια ζωής θέλει στο λεγόμενο φρέσκο γάλα.

Το τρίτο παράδειγμα είναι το βέτο που θα θέτατε στις συμφωνίες της ΕΕ με τρίτες χώρες, αναφορικά με την προστασία των Προϊόντων Ονομασίας Προέλευσης και Γεωγραφικών Ενδείξεων, όπως είναι και η φέτα. Συμφωνίες με τον Καναδά, τη Νότιο Αφρική, τη Διατλαντική Εταιρική Συμφωνία με τις ΗΠΑ κ.α.

Προφανώς και είναι απαράδεκτη η τακτική της ΕΕ να έχει στις συμφωνίες με τρίτες χώρες ΠΟΠ, Προϊόντα Γεωγραφικής Ένδειξης, τριών κατηγοριών. Αυτά που απολαμβάνουν Πλήρη προστασία, αυτά που απολαμβάνουν Μερική προστασία και αυτά που δεν έχουν Καμία προστασία.

Αναφερθήκατε νωρίτερα στην παρέμβαση του πρώην Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στον τότε Πρόεδρο της Κομισιόν κ. Barroso, σχετικά με τη συμφωνία με τον Καναδά. Μήπως η παρέμβαση έγινε προκειμένου να υπάρξει έστω μερική προστασία της φέτας;

Στην Ελλάδα, συνήθως, δραματοποιούμε τα πράγματα. Τα πάντα είναι ή απόλυτος θρίαμβος ή απόλυτη καταστροφή. Αλλά πολλές φορές υπάρχουν και ενδιάμεσες λύσεις και η Συμφωνία με τον Καναδά, πράγματι, είναι μια μεσοβέζικη λύση.

Αλλά θα πρέπει απ' αυτό το βήμα να επαναλάβουμε και πάλι, ότι δεν υπάρχει κανένα ζήτημα εισαγωγής τυριών, που βαφτίζονται φέτα, σε χώρα μέλος της ΕΕ. Εντός της ΕΕ δεν υπάρχει κανένα τέτοιο ζήτημα -γιατί δημιουργείται πολλές φορές σύγχυση και παραπληροφόρηση.

Οι συμφωνίες αυτές, που επιτυγχάνουν μερική προστασία, προφανώς είναι προτιμότερες από την πλήρη ασυδοσία, που υπάρχει αυτή την ώρα, μέχρι την υπογραφή των συμφωνιών αυτών, στις οποίες ασκούμε πίεση, προκειμένου να πετύχουμε καλύτερους όρους. Δεν υπάρχει καμία προστασία της φέτας, ο καθείς μπορεί να βαπτίζει, όπως θέλει, ότι προϊόν παράγει παραπλανώντας τον καταναλωτή, χρησιμοποιώντας ελληνικά σύμβολα από την ελληνική σημαία και την Ακρόπολη μέχρι κίονες.

Επιχειρείται, λοιπόν, με αυτές τις συμφωνίες, έστω μια μερική προστασία. Ευχής έργο, θα ήταν να έχουμε απόλυτη προστασία, αλλά να έχουμε συναίσθηση και των δεδομένων. Μιλούμε για Συμφωνίες της ΕΕ με τρίτες χώρες, όταν και στο εσωτερικό της ΕΕ, υπάρχουν αντιμαχόμενα συμφέροντα και πολλοί προτάσσουν τα συμφέροντα της αυτοκινητοβιομηχανίας και των διευκολύνσεων εξαγωγών της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας στις Ηνωμένες Πολιτείες, για παράδειγμα.

Το λέω τούτο, διότι έχω παρακολουθήσει το θέμα στις διασκέψεις της COSAC, των Επιτροπών Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, και στη Ρίγα της Λετονίας και στη Χάγη, όπου έλαβα το λόγο. Αυτό που θεωρούμε μεσοβέζικη λύση με τον Καναδά, μπορεί να μην το πετύχουμε στη Συμφωνία με τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.

Στη μεν Ρήγα, ήταν και η Επίτροπος Εμπορίου, η κ. Malmstrom, και της είπα, ότι είναι ύβρις η αξίωση του Συνδέσμου Γαλακτοβιομηχανιών των Ηνωμένων Πολιτειών, που ζητούν να αρθούν τα εμπόδια για την εισαγωγή “αμερικανικής φέτας” -όπως τη βαφτίζουν- στις χώρες-μέλη της ΕΕ. Φτάσαμε σε αυτό το σημείο.

Το ζητούμενο, λοιπόν, είναι οι συμφωνίες αυτές να θεωρηθούν “μεικτές”, να χρίζουν, δηλαδή, κύρωσης και από τα Εθνικά Κοινοβούλια. Από τη συμμετοχή μου, όπως σας είπα στις διασκέψεις της COSAC, είδα ότι υπάρχει εύφορο έδαφος από τις αντιδράσεις άλλων συναδέλφων, από άλλες χώρες. Το ζητούμενο είναι, ως πολιτεία, ως Ελληνική Κυβέρνηση να προβούμε στις απαραίτητες εκείνες ενέργειες και συμμαχίες με τις ευρωπαϊκές χώρες του Νότου, που έχουν και εκείνες Προϊόντα Ονομασίας Προέλευσης, Προϊόντα Γεωγραφικής Ένδειξης, προκειμένου να ασκηθεί η μεγαλύτερη δυνατή πίεση, για να θεωρηθούν αυτές οι συμφωνίες “μεικτές”. Εάν κάτι τέτοιο το αξιώσετε, κύριε υπουργέ, είναι και ένας μοχλός πίεσης, γιατί η διαπραγμάτευση είναι αέναη, όπως ξέρετε.

Επίσης, η Επίτροπος Malmstrom απαντώντας μου στη Διάσκεψη της Ρίγα, άφησε ανοικτό, το αν τα Εθνικά Κοινοβούλια θα επικυρώσουν ή όχι αυτές τις συμφωνίες. Είναι, λοιπόν, σημαντικό, να προχωρήσουμε σε συμμαχίες με τις αντίστοιχες χώρες, που έχουν κοινά ενδιαφέροντα με εμάς και σε μια προσπάθεια πανευρωπαϊκής ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης για τις συμφωνίες αυτές.

Υπάρχει, ήδη, καθολική αντίδραση σε πολλές χώρες για το γεγονός ότι οι συμφωνίες αυτές γίνονται σε συνθήκες αδιαφάνειας, ελλιπούς ενημέρωσης των ευρωπαίων πολιτών, για το γεγονός, ότι στην TTIP από την πίσω πόρτα ανοίγει το ενδεχόμενο εισαγωγής μεταλλαγμένων αγροτικών προϊόντων στην ΕΕ. Για αυτά τα ζητήματα υπάρχει ευαισθητοποίηση, και η κοινή γνώμη είναι ένας μοχλός πίεσης στην ΕΕ, η οποία αντιλαμβάνεται, ότι εκτός από τους αριθμούς και τους γραφειοκράτες υπάρχουν και ευρωπαίοι πολίτες και το συνειδητοποιεί κάπως αργά, μετά το Brexit, μετά το σοκ που υπέστησαν από το δημοψήφισμα στη Μεγάλη Βρετανία.

Θα κλείσω με μια αναφορά στην κατάσταση που βιώνει η ελληνική αγελαδοτροφία.

Κύριε υπουργέ,
τα πράγματα είναι πολύ δυσάρεστα μετά την επέκταση της διάρκειας ζωής στο φρέσκο γάλα. Και γίνονται ακόμη χειρότερα με την αρνητική εξέλιξη που φαίνεται ότι υπάρχει σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την αποδοχή του “ελληνικού γιαουρτιού”, που θα παράγεται στην Τσεχία.

Θα θέλαμε να ξέρουμε σε τι κινήσεις προτίθεστε να προβείτε για τη στήριξη της ελληνικής αγελαδοτροφίας, εάν τελικά θα αξιώσετε να είναι “μεικτές” οι συμφωνίες της ΕΕ με τρίτες χώρες, με Καναδά, με Νότια Αφρική, με Βιετνάμ, με Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και εάν όχι, αν θα θέσετε βέτο».

Subscribe to this RSS feed