Menu
A+ A A-
ΚΑΤΣΕΛΗ ΚΩΣΤΑ
Website URL:

Μ. Χαρακόπουλος στη Σαμαρίνα: "Με εθνική αυτοπεποίθηση να ατενίσουμε το μέλλον!"

Μάξιμος Σαμαρίνα 1

Σαμαρίνα, 16 Αυγούστου 2018

ΜΑΞΙΜΟΣ ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΑΜΑΡΙΝΑ:

Με εθνική αυτοπεποίθηση να ατενίσουμε το μέλλον!

«Κάθε φορά που βρίσκομαι εδώ στη Σαμαρίνα και στη Μεγάλη Παναγιά, που ευλαβούνται ιδιαιτέρως οι Βλάχοι, εδραιώνεται ακόμη περισσότερο η πεποίθησή μου ότι όσο κι αν οι καιροί αλλάζουν, εντούτοις, οι βασικές σταθερές του ελληνισμού, όπως είναι η πίστη του, διατηρούνται αλώβητες. Και αυτό καλό είναι να το αντιληφθούν και όλοι αυτοί που επιζητούν να επιβάλουν τις ιδεοληψίες τους δια της πλαγίας και να μας αποκόψουν από τις ρίζες και τις παραδόσεις μας». Τα παραπάνω τόνισε ο αναπληρωτής τομεάρχης Εσωτερικών της Νέας Δημοκρατίας, αρμόδιος για θέματα Προστασίας του Πολίτη, βουλευτής Λαρίσης, κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος, μετά την αρχιερατική λειτουργία στην οποία χοροστάτησε ο μητροπολίτης Γρεβενών κ. Δαυίδ και τον παραδοσιακό χορό τσιάτσιο, που ακολούθησε στον περίβολο της επιβλητικής εκκλησίας της Σαμαρίνας.
Ο Θεσσαλός πολιτικός, είχε την ευκαιρία να ανταλλάξει ευχές με μετακινούμενους κτηνοτρόφους που ανέβασαν τα κοπάδια τους για να ξεκαλοκαιριάσουν στην Πίνδο, αλλά και με πολλούς Λαρισαίους Βλάχους που έλκουν καταγωγή από τη Σαμαρίνα και βρέθηκαν εκεί για τις καλοκαιρινές διακοπές τους.
Στη δήλωσή του ο Μάξιμος Χαρακόπουλος επισήμανε ακόμη ότι «σε δίσεκτους καιρούς, όπως αυτούς που διανύουμε τα τελευταία χρόνια, κατά τα οποία αντιμετωπίζουμε προβλήματα κάθε τύπου, που δημιουργούν μια ασφυκτική ατμόσφαιρα για τους πολίτες και ένα αίσθημα απαισιοδοξίας, εκείνο που χρειάζεται είναι να ξαναβρούμε το νήμα της ελπίδας, που μας σήκωνε κάθε φορά ορθούς απέναντι σε απειλές.
Το φως της ελπίδας βρίσκεται στις γόνιμες παρακαταθήκες της παράδοσής μας, στις ζωογόνες δυνάμεις της πίστης μας, στο ισχυρό αίσθημα των δυνατοτήτων μας, όπως εκδηλώθηκε στο διάβα των αιώνων. Μόνον υπ’ αυτό το πρίσμα της εθνικής αυτοπεποίθησης θα μπορέσουμε να ατενίσουμε με αισιοδοξία το μέλλον. Η απόπειρα που επιχειρείται να κατεδαφιστούν όλες οι αξίες μας, στο όνομα μιας δήθεν προόδου, το μόνο που επιτυγχάνει είναι η επιτάχυνση της αποσύνθεσης και της διάλυσης. Κι αυτό γίνεται όλο και περισσότερο κατανοητό πλέον από τη μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών».

Μάξιμος Σαμαρίνα 2

Μάξιμοσ Σαμαρίνα 3

Μάξιμοσ Σαμαρίνα 4

Μάξιμος Σαμαρίνα 5

Μάξιμος Σαμαρίνα 6

Μάξιμος Σαμαρίνα 7jpg

Μάξιμος Σαμαρίνα 8jpg

Μάξιμος Σαμαρίνα 9jpg

 

Δεκαπενταύγουστος στην Παναγιά Σουμελά της Τραπεζούντας

NEWPOST

ΣΟΥΜΕΛΑ 1

Δεκαπενταύγουστος στην Παναγιά Σουμελά της Τραπεζούντας

Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος θυμάται τη μοναδική εμπειρία της πρώτης λειτουργίας στην Παναγία Σουμελά της Τραπεζούντας -μετά τον ξεριζωμό των Ελλήνων του Πόντου- τον Δεκαπενταύγουστο του 2010.

 

Του Μάξιμου Χαρακόπουλου

Την πατρίδαμ έχασα, έκλαψα και πόνεσα... Ασυναίσθητα ψέλλιζα τα λόγια του ποντιακού μοιρολογιού όσο ανηφορίζαμε για την Παναγία Σουμελά, το ιστορικό μοναστήρι καύχημα των Ποντίων στην Τραπεζούντα. Η πρώτη εκείνη λειτουργία του πατριάρχη, 88 χρόνια μετά τη μικρασιατική καταστροφή, τον Δεκαπενταύγουστο του 2010, έμεινε χαραγμένη στη μνήμη όσων την ζήσαμε. Ήλπιζα ότι και φέτος θα αξιωνόμασταν να ανέβουμε το μονοπάτι για το μοναστήρι της Σουμελιώτισσας. Τον Ιούνιο, στο ετήσιο προσκύνημα της Καππαδοκίας ο Οικουμενικός ήταν χαρούμενος γιατί φέτος θα λειτουργούσε. Οι εργασίες συντηρήσης που οι τουρκικές αρχές επικαλέστηκαν ως άλλοθι για την απαγόρευση της λειτουργίας τα δυο προηγούμενα χρόνια -ελάχιστα πιστευτές, καθώς η λειτουργία είναι υπαίθρια στον περίβολο της Μονής- είχε αναγγελθεί ότι ολοκληρώνονται. Δυστυχώς, τελευταία στιγμή έγινε γνωστό ότι... δεν ολοκληρώθηκαν!
Ήταν εμφανές από την πρώτη χρόνια ότι η λειτουργία στη Σουμελά προκαλούσε αντιδράσεις σε φανατικούς. Ίσως και γι αυτό, την άλλη χρονιά, η Αγία Σοφία στην Τραπεζούντα, ο μεγαλοπρεπής καθεδρικός ναός των Μεγαλοκομνηνών, όπου γίνονταν η στέψη των βασιλέων της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας μέχρι την άλωση της στα 1461, μετατράπηκε από μουσείο σε τζαμί. Η έξαρση του θρησκευτικού φανατισμού αντάμα με τον εθνικισμό και την ροπή στον αυταρχισμό χαρακτηρίζει την διακυβέρνηση Ερτογάν των τελευταίων χρόνων. Κι όμως, είχε ξεκινήσει αλλιώς... Με ανοχή στις μειονότητες και αίτημα για περισσότερη ελευθερία και δημοκρατία. Την ίδια εποχή είχε δώσει για λειτουργία και το εμβληματικό στους Αρμένηδες Ακνταμάρ στη λίμνη του Βαν. Που κι αυτοί, όπως κι οι Ρωμιοί υπέστησαν τα πάνδεινα στο γύρισμα του προηγούμενου αιώνα με τη γενοκτονια των χριστιανών της Ανατολής.
Ανατρέχω στις σημειώσεις μου με νωπές τις εντυπώσεις από εκείνο το πρώτο προσκύνημα στη γη του μαρτυρικού Πόντου, στην Παναγιά Σουμελά που είχε κι αυτή τη μοίρα των Ποντίων. Έγινε πρόσφυγας και την εικόνα της σήμερα ασπάζονται μυριάδες ορθόδοξοι στην μονή της Παναγιάς Σουμελά στο Βέρμιο.

Δεκαπενταύγουστος 2010
«Χαρμολύπη. Αυτός ο εκκλησιαστικός όρος νομίζω ότι αποδίδει καλύτερα τα συναισθήματα όλων όσων βρεθήκαμε στην πρώτη λειτουργία στην Παναγία Σουμελά στην Τραπεζούντα του Πόντου. Χαρά γιατί 88 χρόνια μετά την μικρασιατική καταστροφή και το άδοξο τέλος του ελληνισμού της καθ’ ημάς Ανατολής θα ξανακούγονταν ψαλμωδίες στη μαρτυρική γη του Πόντου. Θλίψη για τα περασμένα μεγαλεία, που όπως λέει ο εθνικός μας ποιητής «διηγώντας τα να κλαις».

Ανεβαίνουμε τα τελευταία 500 μέτρα του μονοπατιού που οδηγεί στο μοναστήρι σύμβολο του ποντιακού ελληνισμού, την Παναγία Σουμελά. Το τοπίο γύρο μας καταπράσινο. Πυκνή βλάστηση με τα έλατα να υψώνονται θεόρατα προς τον ουρανό. Σε πολλά σημεία το νερό της βροχής έχει ξεπλύνει το χώμα και προσπαθούμε να ισορροπήσουμε πάνω στις ρίζες των δέντρων που έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι του μονοπατιού. Ο καιρός μουντός. Το μοναστήρι γαντζωμένο πάνω στο όρος Μελά προβάλει μπροστά μας τυλιγμένο μέσα σε νέφος ομίχλης. Τα χαράματα που ξεκινήσαμε από την Τραπεζούντα, την άλλοτε πρωτεύουσα των Μεγαλοκομνηνών έβρεχε. Όλοι ήταν ανήσυχοι πως θα γίνει η λειτουργία στον περίβολο της μονής με βροχή. Αν και η λειτουργία θα ξεκινούσε στις 10 έπρεπε να είμαστε για λόγους ασφαλείας, όσοι είχαμε την τύχη να φέρουμε στο λαιμό μας τις κονκάρδες εισόδου, από τις 7 στο μοναστήρι.

Οι Γκρίζοι λύκοι

Ο φόβος για προβοκάτσια ή αντιδράσεις ακραίων εθνικιστικών στοιχείων, όπως οι «Γκρίζοι λύκοι» ήταν έντονος όλες τις προηγούμενες ημέρες. Από τη στιγμή που δόθηκε η άδεια στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο να λειτουργήσει, το πατριαρχείο εργάστηκε αθόρυβα, έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρξουν εξάρσεις και υπερβολές που θα θέσουν σε κίνδυνο την επανάληψη του προσκυνήματος κάθε χρόνο. Μια-μια ανοίγουν τα τελευταία χρόνια εκκλησιές και μοναστήρια στην άλλοτε χριστιανική Ανατολή. Χάρις στις άοκνες προσπάθειες του πατριάρχη του Γένους καθιερώθηκαν τα προσκυνήματα στην Καππαδοκία και τα Μύρα χωρίς ιδιαίτερες αντιδράσεις των ντόπιων. Μάλιστα, τώρα όλο και περισσότεροι δήμοι στην Καππαδοκία καλούν τον προκαθήμενο της ορθοδοξίας να λειτουργήσει σε εγκαταλελειμμένες εκκλησιές προσδοκώντας στο θρησκευτικό τουρισμό.

Στον Πόντο όμως, τα πράγματα δεν είναι το ίδιο απλά λόγω της φόρτισης που υπάρχει από τα ιστορικά γεγονότα που ακολούθησαν τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο. Οι Τούρκοι αρνούνται ότι διέπραξαν γενοκτονία, ο πρωτεργάτης αυτής, αρχηγός των τσετών Τοπάλ Οσμάν θεωρείται ήρωας και το άγαλμά του βρίσκεται στην κεντρική πλατεία της Κερασούντας. Ο φόβος αναβίωσης σχεδίων αυτονόμησης του Πόντου λόγω και της παραμονής στη Μαύρη Θάλασσα χιλιάδων μουσουλμάνων –κατ’ άλλους απόγονοι κρυπτοχριστιανών- που μιλούν το ποντιακό ιδίωμα, τα ρούμτζα, έριχνε για χρόνια τη σκιά του στην περιοχή. Πουθενά αλλού δεν υπήρχε τριψήφιο νούμερο στο οποίο μπορούσε κάθε Τούρκος του Πόντου να καλεί και να καταγγέλλει στις αρχές κινήσεις που θεωρούσε ύποπτες για την ακεραιότητα της χώρας. Συγγραφείς, όπως ο Ομέρ Ασάν που τόλμησαν να γράψουν για τον ιδιαίτερο πολιτισμό του Πόντου και των ελληνόφωνων διώχθηκαν και φυλακίστηκαν. Γι’ αυτό και η λειτουργία στη Σουμελά, όπου ανήμερα της γιορτής συρρέουν πολλοί ποντιόφωνοι μουσουλμάνοι ήταν μέχρι χθες ταμπού για τις τουρκικές αρχές. Η επιρροή των «Γκρίζων λύκων» στην περιοχή μεγάλη με την προπαγάνδα να γίνεται από τη μικρή ηλικία των παιδιών. Μες στην πόλη, επιστρέφοντας από το Κρυονέρι, το ύψωμα πάνω από την Τραπεζούντα, όπου είχαμε πάει να δούμε την εξοχική κατοικία του επιφανούς Ποντίου Καπαγιαννίδη, που μετετράπη σε μουσείο με την ονομασία «βίλα Ατατούρκ» επειδή κοιμήθηκε σε αυτή ο Κεμάλ, παιδάκια που χαιρετήσαμε από το λεωφορείο, αντί χαιρετισμού σχημάτισαν με τα δάχτυλα τους το έμβλημα των «Γκρίζων λύκων».

Άξιος-άξιος

Ανεβαίνουμε τις τελευταίες σκάλες για την είσοδο του μοναστηριού. Πολλοί σταματούν κάθε τόσο να πάρουν μια ανάσα και να χορτάσουν τα μάτια τους το ανεπανάληπτο τοπίο. Άνθρωποι κάθε ηλικίας, άλλοι με μπαστούνια, ακόμα και υποβασταζόμενοι ανηφορίζουν για το τάμα ζωής, τον κρυφό πόθο τριών γενιών Ποντίων να λειτουργηθούν στην Παναγία Σουμελά. Έλληνες, Ρώσοι, Γεωργιανοί, Κύπριοι, απόγονοι προσφύγων που σήμερα βρίσκονται σκορπισμένοι στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα βρέθηκαν εκεί για το ραντεβού με την ιστορία. Για το μνημόσυνο «των ειρηνικώς αλλά και μαρτυρικώς τελειωθέντων», όπως θα διαβάσει αργότερα ο πατριάρχης.

Περνούμε τη στενή είσοδο της μονής και κατεβαίνουμε τα σκαλιά για τον περίβολο όπου θα τελεστή η λειτουργία. Μπροστά μας σε όλο του το μεγαλείο το ιερό του καθολικού της μονής που έχει «αγκαλιάσει» το σπήλαιο όπου εναπόθεσαν την εικόνα της Παναγίας της Αθηνιώτισσας οι μοναχοί Βαρνάβας και Σωφρόνιος τον 4ο αιώνα. Ιστορημένο με αγιογραφίες μέσα και έξω εντυπωσιάζει τον επισκέπτη. Δεξιά, τα κελιά που φιλοξένησαν την τελευταία αδελφότητα των μοναχών ορθώνονται πάνω στον βράχο θυμίζοντας από μακριά μονή του Αγίου Όρους. Αν και λεηλατήθηκαν και κατακάηκαν, τα τελευταία χρόνια που το μοναστήρι χαρακτηρίστηκε μνημείο του οικουμενικού πολιτισμού και μπήκε υπό την προστασία της UNESCO, τα κελιά και οι βοηθητικοί χώροι ανακαινίζονται.

Περιδιαβαίνουμε τους χώρους της μονής. Η παρουσία της αστυνομίας κάτι παραπάνω από έντονη. Ακόμη και ελικόπτερα θα σηκωθούν να κατοπτεύσουν το χώρο την ώρα της λειτουργίας. Οι «Γκρίζοι λύκοι» που κάποτε επιχείρησαν στην Καππαδοκία να δημιουργήσουν επεισόδιο σε βάρος του πατριάρχη δεν θα εμφανιστούν. «Το παρακράτος στην Τουρκία υπάρχει όσο το επιθυμεί το επίσημο κράτος» θα σχολιάσει ένας φίλος. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες, οι κακοτεχνίες σε κάποιες περιπτώσεις, όπως οι αγιογραφίες της Παναγίας και του Παντοκράτορα στην οροφή του σπηλαίου της μονής… βγάζουν μάτια. Όχι σαν αυτά που έχουν βγάλει οι Τούρκοι από τις εικόνες των αγίων όπου έφταναν τα χέρια τους. Σε όσες εκκλησιές και αν έχω πάει στη Μικρά Ασία, οι Άγιοι μας είναι συνήθως αόμματοι! Στις εξωτερικές αγιογραφίες του καθολικού οι πληγές του μνημείου έχουν ονοματεπώνυμο. Φρόντισαν γι’ αυτό οι δράστες αφήνοντας ως τρόπαιο χαραγμένο στις αγιογραφίες το όνομα τους. Διαβάζω: YAVUZ, MEHMET κλπ.

Όλο και στριμωχνόμαστε στην κλιμακωτή αυλή της μονής, οι τυχεροί με την άδεια εισόδου της νομαρχίας Τραπεζούντας. Οι άλλοι θα παρακολουθήσουν την ιστορική λειτουργία από γιγαντοοθόνη που έχει στηθεί σε ένα πλάτωμα πριν το ανηφορικό μονοπάτι που οδηγεί στο μοναστήρι. Και οι άλλοι, οι αναρίθμητοι ορθόδοξοι όπου γης από τις τηλεοράσεις, καθώς κανάλια απ’ όλο τον ορθόδοξο κόσμο ήταν εκεί.

Ο μητροπολίτης Δράμας Παύλος, ψυχή του προσκυνήματος, μοναδικός ποντιακής καταγωγής επίσκοπος της ελλαδικής εκκλησίας και ηγούμενος μέχρι πρότινος της μονής Σουμελά στο Βέρμιο, ρυθμίζει τις τελευταίες λεπτομέρειες πριν την έλευση του πατριάρχη. Αντίγραφο της θαυματουργής εικόνας που το 1930 κατόπιν συμφωνίας Βενιζέλου-Ινονού μεταφέρθηκε στην Ελλάδα, τοποθετείται στο κέντρο της αυλής. Καθώς δεν χτυπούνε τα σήμαντρα και οι καμπάνες της μονής, η αμηχανία της στιγμής την ώρα της προσέλευσης του πατριάρχη θα σπάσει με την ιαχή άξιος- άξιος και παρατεταμένα χειροκροτήματα.

Τ' εμέτερον η Παναΐα

Στο εκκλησίασμα, Έλληνες και Ρώσοι βουλευτές, δήμαρχοι και εκπρόσωποι διασπασμένων ποντιακών ομοσπονδιών –αχ αυτό το σαράκι του διχασμού! Ο Πατριάρχης του Γένους ψάλει «εν τη κοιμήσει τον κόσμον ού κατέλιπες Θεοτόκε» και γύρω του μάτια δακρυσμένα. Κάθε λέξη, κάθε ψαλμός, εδώ αποκτά ξεχωριστό, συμβολικό περιεχόμενο. Μαζί του συλλειτουργούντες ο Δράμας και ο μητροπολίτης του πατριαρχείου Μόσχας Τύχων. Συμπροσευχόμενοι οι μητροπολίτες Νεαπόλεως Βαρνάβας και Μεσσηνίας Χρυσόστομος, κληρικοί από την Ελλάδα, το Άγιον Όρος και τις χώρες που βρέχονται από τη Μαύρη Θάλασσα. «Κύριε, Κύριε επίβλεψον εξ ουρανού και ίδε και επίσκεψε την άμπελον ταύτην» η φωνή του πατριάρχη αντιλαλεί στο όρος Μελά και ρίγη συγκίνησης διαπερνούν το εκκλησίασμα. «Σήμερον σταματούν τα δάκρυα της Παναγίας καθώς υποδέχεται εδώ τα παιδιά της» θα πει στο κήρυγμα του και θα προσθέσει «ο Πόντος γίνεται πραγματικά εύξεινος». Ο Οικουμενικός πατριάρχης Βαρθολομαίος, που αξιώθηκε να είναι ο πρώτος προκαθήμενος της ορθοδοξίας που λειτουργεί στη Σουμελά, μνημόνευσε από τους κτήτορες της μονής μέχρι τον τελευταίο μητροπολίτη Τραπεζούντος, τον Χρύσανθο. Τους ειρηνικώς άλλα και τους μαρτυρικώς τελειωθέντες Ποντίους. Και ο λόγος του, μήνυμα ειρήνης, κατέληξε με το ελπιδοφόρο «ανθεί και φέρει κι’ άλλο».

Και οι πέτρες ράγισαν ακούγοντας τον κεμεντζέ, την ποντιακή λύρα να συνοδεύει την βροντερή και κάποιες στιγμές τρεμάμενη φωνή του μητροπολίτη Δράμας Παύλου να ψάλλει το ποντιακό μοιρολόι «Η Παναΐα λειτουργά και ο ηγούμενον κοιμάται».

Και ύστερα πήραμε το μονοπάτι της επιστροφής με τον κεμεντζέ να παίζει και του Πόντιους να τραγουδούν και να πανηγυρίζουν σαν άλλοτε για τη μεγάλη γιορτή και την Παναγία που έκανε το θαύμα της 88 χρόνια μετά την καταστροφή.

Ένα βήμα που πρέπει να έχει συνέχεια

Μοναδικές στιγμές συγκίνησης και κατάνυξης ζήσαμε όσοι συναποτελέσαμε το εκκλησίασμα στην πρώτη λειτουργία στην ιστορική μονή της Παναγίας Σουμελά στη Τραπεζούντα μετά τον ξεριζωμό των Ποντίων το 1922. Στο μοναστήρι, μπορεί να μην χτύπησαν τα σήμαντρα, όμως, σχεδόν εννιά δεκαετίες μετά την Έξοδο των Ρωμιών από την πάλαι ποτέ χριστιανική Ανατολή ακουστήκαν και πάλι ψαλμωδίες. Ορθόδοξοι από την Ελλάδα, τη Ρωσία και τον Καύκασο δάκρυσαν ανάβοντας ένα κερί στην Κυρά του Πόντου.

Η Παναγία Σουμελά, προμαχώνας ορθοδοξίας για 15 αιώνες, πηγή δύναμης και αισιοδοξίας για τους Έλληνες της Μαύρης Θάλασσας και τον ευρύτερο μικρασιατικό ελληνισμό ξαναλειτούργησε χάρις στις άοκνες προσπάθειες του Οικουμενικού μας πατριαρχείου, που φυλάγει Θερμοπύλες στο Φανάρι. Με επιμονή, αποφασιστικότητα και καρτερία πέτυχε τα τελευταία χρόνια να ξεπεράσει εμπόδια και αγκυλώσεις του παρελθόντος, έτσι ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν και πάλι εκκλησιές στην Καππαδοκία και ολόκληρη τη Μικρά Ασία.

Είναι θετικό το γεγονός ότι στη γείτονα χώρα αρχίζουν να συνειδητοποιούν ότι τα μνημεία στην καθ’ ημάς Ανατολή δεν είναι μόνο μνημεία ελληνικά και χριστιανικά, αλλά πρωτίστως μνημεία του παγκόσμιου πολιτισμού και ως τέτοια οφείλουν να τα προστατεύουν. Η άδεια λειτουργίας της ιστορικής μονής της Παναγίας Σουμελά στον Πόντο είναι ένα βήμα ειρηνικής συνύπαρξης και συνεργασίας Ελλάδας και Τουρκίας. Ένα βήμα που πρέπει να έχει συνέχεια με την καθιέρωση της εορτής της Παναγίας στο όρος Μελά και πάλι ως πανορθόδοξου προσκυνήματος. Η προσέλευση χιλιάδων προσκυνητών από όλο των ορθόδοξο κόσμο, παρά το φόβο για προβοκάτσιες και αντιδράσεις ακραίων εθνικιστικών στοιχείων της γείτονος δείχνει ότι η πίστη και στις ημέρες μας κάνει θαύματα. Τίποτα δεν είναι οριστικά χαμένο αν δεν το διαγράψουμε από τις καρδιές μας».

ΣΟΥΜΕΛΑ 2

ΣΟΥΜΕΛΑ 3

ΣΟΥΜΕΛΑ 4

Ο βουλευτής κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος, που έλκει καταγωγή από τις αλησμόνητες πατρίδες της Ανατολής, συμμετείχε στις 15/08/2010 στην πατριαρχική αποστολή στην Τραπεζούντα για την πρώτη λειτουργία στην Ιερά Μονή της Παναγίας Σουμελά μετά την μικρασιατική καταστροφή.

 Δημοσιεύθηκε στο newpost.gr

 

Μάξιμος από Λιβάδι και Αβδέλα: "Η υπέρμαχος στρατηγός να σκέπει την πατρίδα!"

Μάξιμος Αβδέλα 1

Λάρισα, 15 Αυγούστου 2018

ΜΑΞΙΜΟΣ ΣΕ ΛΙΒΑΔΙ ΚΑΙ ΑΒΔΕΛΑ:

Η υπέρμαχος στρατηγός να σκέπει την πατρίδα!

Ο φετινός Δεκαπενταύγουστος θα μείνει στην ιστορία, καθώς ο εορτασμός της Παναγίας συνοδεύτηκε από την χαρμόσυνη είδηση της απελευθέρωσης των δυο στρατιωτικών μας από τις φυλακές της Ανδριανούπολης, όπου κρατούνταν άδικα επί μήνες, χωρίς να τους έχουν απαγγελθεί κατηγορίες. Θαρρώ, λοιπόν, πως από τα προσωνύμια που ο λαός μας έδωσε στην Παναγία, Οδηγήτρια, Γοργοεπήκοος, Ελεούσα και τόσα άλλα, εκείνο που σήμερα ταιριάζει περισσότερο είναι της Ελευθερώτριας! Η Παναγία, που την νιώθει τόσο οικεία ο λαός μας και την επικαλείται σε κάθε δυσκολία με το “βόηθα Παναγιά”, να είναι καταφυγή και βοήθεια όλων μας. Η υπέρμαχος στρατηγός να σκέπει και να φρουρεί το έθνος και την πατρίδα μας!
Τα παραπάνω τόνισε σε δήλωσή του ο εισηγητής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας, βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος μετά τις εορταστικές εκδηλώσεις για την Κοίμηση της Θεοτόκου στην Αβδέλα της Πίνδου. Ο Θεσσαλός πολιτικός μετά τη Λειτουργία που τελέστηκε στην εκκλησία του χωριού από τον μητροπολίτη Γρεβενών κ. Δαυίδ παρακολούθησε τον παραδοσιακό κυκλικό χορό στην πλατεία. Εκεί είχε την ευκαιρία να ανταλλάξει ευχές με Βλάχους από τον νόμο της Λάρισας που το καλοκαίρι επιστρέφουν στη γενέτειρά τους.
Την προηγουμένη, ο Μάξιμος Χαρακόπουλος παρέστη στον πανηγυρικό εσπερινό στον εορτάζοντα Ι. Ν. Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο Λιβάδι Ολύμπου και ακολούθησε την περιφορά του επιταφίου στα γραφικά σοκάκια της ορεινής κωμόπολης της Ελασσόνας.

Μάξιμος Αβδέλα 2


Εθνικοί ευεργέτες
Στη δήλωσή του το στέλεχος της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφέρθηκε επίσης «στη συμβολή του βλαχόφωνου ελληνισμού στους αγώνες του έθνους. Οι Βλάχοι ξεχωρίζουν ως εθνικοί ευεργέτες! Η πλειονότητα των μεγάλων ευεργετών του γένους είναι Βλάχοι, οι οποίοι όπου κι αν βρέθηκαν στα ξένα, με όπλο το επιχειρηματικό δαιμόνιο του Έλληνα πρόκοψαν και πλούτισαν. Δεν λησμόνησαν, όμως, την πατρίδα. Σε όλο τον ελληνικό κόσμο, τις άλλοτε μητροπόλεις του ελληνισμού της καθ’ ημάς Ανατολής, από την Κωνσταντινούπολη μέχρι την Αλεξάνδρεια έχω συναντήσει σχολεία, στέγες πολιτισμού, ιδρύματα, που είναι δωρεές επιφανών Βλάχων.
Οι Βλάχοι έκαναν πράξη τη ρήση του Κένεντυ πολλά χρόνια πριν από αυτόν: “μην ρωτάς τι κάνει η πατρίδα για εσένα, αλλά τι κάνεις εσύ για την πατρίδα”. Αυτή η αίσθηση του χρέους προς την πατρίδα, στον βαθμό των δυνατοτήτων και των ευθυνών του καθενός, είναι που δυστυχώς λείπει στις μέρες μας και πρέπει να ξαναβρούμε. Χρόνια Πολλά με υγεία και αισιοδοξία!».

Μάξιμος Λιβάδι 1

Μάξιμος Λιβάδι 2

Μάξιμος Λιβάδι 3

ΜΑΞΙΜΟΣ ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΣΕ ΛΥΡΙΤΖΗ – REAL: “Έχουμε χορτάσει ψέματα με την οκά από αυτήν την κυβέρνηση!

Αθήνα, 13 Αυγούστου 2018

 

realfm

Μάξιμος

ΜΑΞΙΜΟΣ ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΣΕ ΛΥΡΙΤΖΗ – REAL:

“Έχουμε χορτάσει ψέματα με την οκά από αυτήν την κυβέρνηση!”

Συνέντευξη
Μάξιμου Χαρακόπουλου
στον REAL FM
και στον δημοσιογράφο Βασίλη Λυριτζή

Δημοσιογράφος : Καλημέρα κ. Χαρακόπουλε, καλημέρα και καλή εβδομάδα.

Καλημέρα κ. Λυριτζή, καλημέρα στους ακροατές σας.

Δ: Τι κάνετε; Καλά είστε;

Δόξα το Θεό, όσο μπορούμε.

Δ: Εντάξει, το παλεύουμε, έχουμε και μία θετική να το πω έτσι αύρα από τις επιτυχίες των ελλήνων αθλητών. Να εξισορροπούν τη δύσκολη κατάσταση που δημιουργήθηκε το προηγούμενο διάστημα.

Πράγματι, αυτό το καλοκαίρι της εθνικής μελαγχολίας, στην οποία μας βύθισε αυτή η ανείπωτη τραγωδία, η φονική πυρκαγιά με τους σχεδόν εκατό νεκρούς στην ανατολική αττική, νομίζω μας έδωσε μία ψυχική ανάταση αυτό το μπαράζ επιτυχιών των παιδιών μας που σηκώνουν ψηλά την ελληνική σημαία. Την χρειαζόμασταν, πραγματικά τη χρειαζόμασταν…

Δ: Τη χρειάζεται η χώρα, προφανώς τη χρειάζεται, δεν μπορεί όλα να είναι μαύρα. Η κυβέρνηση σας κατηγορεί μιας και το ανοίξαμε το θέμα ας πούμε, σας κατηγορεί ότι επιχειρείτε να εκμεταλλευτείτε πολιτικά τον θάνατο ανθρώπων και εντάσσει σε αυτή την κατηγόρια και να το πω έτσι, θέλω την απάντηση, ότι ουσιαστικά και αυτό το sms το οποίο παρουσιάστηκε από την εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος για επικοινωνιακή διαχείριση από την πλευρά της κυβέρνησης, είναι πλαστό και εσείς το χρησιμοποιείτε για να καταδείξετε ότι την κυβέρνηση το μόνο που την ένοιαζε είναι να γλυτώσει επικοινωνιακά και όχι να απαντήσει στα προβλήματα κτλ. Τι έχετε να πείτε;

Κοιτάξτε νομίζω ότι οι ακροατές μας, όσοι παρακολούθησαν όλες αυτές τις μέρες τον τρόπο που η Νέα Δημοκρατία αντιμετώπισε την ανείπωτη αυτή τραγωδία, θα συμφωνήσουν ότι τη χειρίστηκε με περισσή υπευθυνότητα και σύνεση. Σεβαστήκαμε απόλυτα το τριήμερο πένθος, στελέχη μας, ούτε ο ίδιος ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας δεν έκανε δηλώσεις τις πρώτες ημέρες. Αντιθέτως, όλες οι ενέργειες μας, οι τοποθετήσεις μας, διαπνεόταν από αυτό το αίσθημα αν θέλετε σεβασμού στη μνήμη των θυμάτων, αλλά και εθνικής ευθύνης και καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις για να μην επαναληφθούν τέτοια φαινόμενα, για να αντλήσουμε όλοι τα οδυνηρά διδάγματα από αυτή την, τολμώ να πω εθνική τραγωδία. Αντιθέτως, όλες αυτές τις μέρες είδαμε μια προσπάθεια από την κυβέρνηση να διαχειριστεί επικοινωνιακά αυτήν την τραγωδία. Και θα έλεγα ότι αν όλη αυτή την φαιά ουσία και την ενέργεια που δαπάνησε για την επικοινωνιακή διαχείριση αυτής της τραγωδίας την είχε δαπανήσει για την πραγματική την ουσιαστική αντιμετώπιση, ίσως τα πράγματα να ήταν καλύτερα.

Δ: Γιατί το λέτε, όμως, κ. Χαρακόπουλε;

Κοιτάξτε κύριε Λυριτζή, δεν γίνονται Συντονιστικά παρουσία καμερών, δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά! Με συγχωρείτε, δεν είναι δυνατόν να στήνετε ολόκληρη επικοινωνιακή φιέστα με συνέντευξη με τους αρχηγούς, τους υπουργούς, που δίνουν συγχαρητήρια ο ένας στον άλλον, και έντεκα μέρες μετά να καρατομείτε ο κύριος Τόσκας και να καρατομούνται και οι αρχηγοί των Σωμάτων. Αν τα έκαναν καλά γιατί τους καρατόμησαν με τέτοια μεγάλη χρονοκαθυστέρηση;

Δ: Σου λέει την ώρα που γίνετε η μάχη…

Ο Ελεύθερος Τύπος αποκάλυψε τα sms που δείχνουν ότι πράγματι όλος ο καημός και όλη η αγωνία τους ήταν πώς θα διαχειριστούν επικοινωνιακά αυτή την τραγωδία!

Δ: Οι ίδιοι διαψεύδουν την ύπαρξη αυτών των sms.

Έχουμε χορτάσει ψέματα με την οκά από αυτήν την κυβέρνηση! Εγώ πιστεύω τον Ελεύθερο Τύπο, ο οποίος επανέρχεται και σήμερα και ζητά να ανοίξουν τα τηλέφωνα και να δούμε ποιος λέει την αλήθεια. Αλλά κ. Λυριτζή, οι ακροατές σας ας αναρωτηθούν τι ακούγαμε από τα κυβερνητικά στελέχη, από βουλευτές, από εκπροσώπους του ΣΥΡΙΖΑ όλες αυτές τις ημέρες. Αυτά που λένε τα sms δεν ακούγαμε;

Δ: Παρόλα αυτά, όμως, στην κεντρική γραμμή δεν θα διαφωνήσω, αλλά να σας πω κάτι; Θα σας πει κανείς ότι αφού πέρασαν οι πρώτες μέρες της μάχης ας πούμε και το βάρος όλης αυτής της υπόθεσης με τους 94-95, πόσοι είναι τελικά οι νεκροί, η κυβέρνηση από τη δική της πλευρά προχώρησε σχεδόν σε ότι λέγατε, σε ότι ζητούσατε. Δηλαδή, οι επικεφαλής έχοντας την ευθύνη μιας δουλειάς η οποία προφανώς δεν απέδωσε όπως έπρεπε, έφυγαν. Υπήρξε η ανασυγκρότηση, σχέδιο ανασυγκρότησης της αρμόδιας υπηρεσίας, της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και άνοιξε με ένα πολύ έντονο τρόπο και το θέμα των αυθαιρέτων που και εσείς παραδέχεστε ότι είναι ένα τεράστιο θέμα ούτως ή άλλως, τι άλλο να κάνει;

Αυτό έγινε με μεγάλη καθυστέρηση, αφού απέτυχε η επικοινωνιακή διαχείριση από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Αυτοί επεδίωκαν αρχικώς να περάσουν αβρόχοις ποσί με συγχαρητήρια ο ένας στον άλλον ότι όλα έγιναν καλώς! Όταν αυτό το έργο δεν πέρασε και φάνηκε η γύμνια της κυβέρνησης αναγκάστηκαν να προχωρήσουν σε αποπομπές, αναγκάστηκαν να καταργήσουν την Πολιτική Προστασία και να προχωρήσουν στη σύσταση ενός άλλου οργάνου από την αρχή. Το επικροτήσαμε, αλλά είπαμε ότι κρατάμε μικρό καλάθι. Διότι οι επιλογές της κυβέρνησης ότι έβαλε στη θέση του κ. Καπάκη, που προέρχονταν από τη συνιστώσα ΠΡΑΤΤΩ που έλαμψε για την απραξία της και έκαψε την κυβέρνηση, έβαλε ένα άλλο κομματικό στέλεχος τον κ. Ταφύλλη. Γι’ αυτό και είμαστε επιφυλακτικοί. Μένει να δούμε στη πορεία πώς θα έλθει η συγκρότηση αυτού του νέου σώματος στη Βουλή. Είναι θετικό ότι θα περάσει από τη Διάσκεψη των Προέδρων η επικύρωση αυτού του προσώπου. Δεν ξέρω αν θα εμμείνουν στον κ. Ταφύλλη, που έχει το γνωστό κομματικό παρελθόν, για αυτήν την θέση. Αλλά νομίζω ότι η πυρκαγιά που βρίσκεται σε εξέλιξη από εχθές στην Εύβοια καταδεικνύει όλα τα εγκληματικά λάθη και τις παραλείψεις που έγιναν στην ανατολική Αττική, όπου θρηνήσαμε δεκάδες νεκρούς.

Δ: Γιατί το λέτε αυτό; Η ίδια πυροσβεστική είναι η ίδια γενική γραμματεία πολιτικής προστασίας είναι η τοπική αυτοδιοίκηση είναι. Άλλη πυροσβεστική έχουμε;

Τα ίδια είναι ή μήπως βλέπουμε ότι εδώ έχουμε πιο γρήγορα αντανακλαστικά, ότι εκεί υποτιμήθηκε ο κίνδυνος της πυρκαγιάς, ότι εκεί υπήρξε παντελής απουσία συντονισμού από την ΓΓ ΠΠ, ενώ τώρα, μετά την οδυνηρή εμπειρία κινητοποιήθηκε γρηγορότερα ο κρατικός μηχανισμός…

Δ: Εντάξει δεν είναι το ίδιο πράγμα με την κατοικημένη περιοχή…

…με την παρουσία της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, σε αντίθεση με την κ. Δούρου που δεν εμφανίστηκε ποτέ την ώρα της πυρκαγιάς στα καμένα για να μην αμαυρωθεί, προφανώς η εικόνα της, είχαμε δημάρχους που δεν διέκοψαν καν τις διακοπές τους, ενώ η περιοχή τους απειλείτο. Εδώ είναι ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας παρών, τον βλέπω να κάνει δηλώσεις…

Δ: Μιλήσαμε και πριν, ναι…

…να συντονίζει, οργανώθηκε η εκκένωση οικισμού, προκειμένου να μην θρηνήσουμε θύματα. Φαίνεται ότι είναι πιο οργανωμένη η αντιμετώπιση της πυρκαγιάς τώρα, αυτό ζητούσαμε να γίνει και τότε και για τα λάθη και τις τραγικές παραλείψεις οφείλουν να δώσουν απαντήσεις. Και είναι θετικό ότι η δικαιοσύνη, ήδη, διερευνά την υπόθεση για να αποδοθούν οι ευθύνες.

Δ: Διερευνά και η δικαιοσύνη και η ανεξάρτητη αρχή διερευνά, επίσης, για να μπορέσουμε να έχουμε μια εικόνα του τι συνέβη και τι δεν πρέπει να ξανασυμβεί τι να ξαναγίνει. Προφανώς ισχύουν όλα αυτά. Για να δούμε και τα άλλα θέματα τώρα γιατί πλησιάζουν και οι μέρες ολοκλήρωσης του προγράμματος, εγώ έτσι θα το πω, και η είσοδος σε ένα διαφορετικό περιβάλλον λέει η κυβέρνηση.

Ένας από τους καημούς τους, που ενοχλήθηκαν τόσο πολύ για τη διάσταση των πυρκαγιών που δεν μπορούσε να γίνει αλλιώς, είναι το γεγονός ότι τους χάλασε την επικοινωνιακή γιορτή, τη φιέστα που ετοίμαζαν. Το είπαν και κάποιοι υπουργοί πολύ αποκαλυπτικά, τους χάλασε την επικοινωνιακή φιέστα που ετοίμαζαν για τις 21 Αυγούστου, που λήγει το πρόγραμμα, το 3ο μνημόνιο.

Δ: Πέρα των επικοινωνιακών, όμως, επί της ουσίας, επί της πραγματικότητας, εσείς θεωρείτε ότι υπάρχουν σε αυτή τη νέα περίοδο δυνατότητες διεύρυνσης της πολιτικής ανεξαρτησίας, να το πω έτσι, για τις αποφάσεις που μπορεί να παίρνει η Ελλάδα ή όχι; Δηλαδή, υπάρχουν όντως οι δυνατότητες να μην εφαρμοστεί η απόφαση για τις συντάξεις;

Μακάρι να γίνει αυτό. Αλλά να υπενθυμίσουμε ότι μιλούμε για έξοδο από το τρίτο μνημόνιο που ήταν αχρείαστο και επιβλήθηκε με όλη αυτή την περιπέτεια των πρώτων μηνών του ’15. Αν τα πράγματα δεν ανατρέπονταν, σύμφωνα με τον σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου, η χώρα το 2015 θα είχε βγει από το δεύτερο μνημόνιο και δεν θα χρειαζόταν ούτε το τρίτο ούτε το οιονεί τέταρτο μνημόνιο που έχει συνυπογράψει η κυβέρνηση. Η κυβέρνηση τώρα λέει ότι επιχειρεί -κάποιοι το θεωρούν δεδομένο ότι θα αναστείλουν τη μείωση των συντάξεων από την 01.01.2019. Μακάρι να το πετύχουν. Αλλά σε κάθε περίπτωση είναι ένα μέτρο που η ΝΔ δεν ψήφισε και δεν χρειάζονταν τον Γενάρη του ‘15 μείωση των συντάξεων. Το ασφαλιστικό είχε μια άλλη δυναμική.
Σήμερα μετά την περιπέτεια των τρισείμησι χρόνων της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ με εκατοντάδες χιλιάδες να έχουν φύγει στο εξωτερικό, να μειώνεται ουσιαστικά η απασχόληση, τα έσοδα στα ασφαλιστικά ταμεία, και από τις εισφορές των εργαζομένων…

Δ: Ε, Πως, το ακριβώς αντίθετο σου λέει η κυβέρνηση…

…μιλούμε συνεχώς για σενάριο μη βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος και ανάγκη μειώσεως των συντάξεων. Άρα, ας μην εγκαλούν εμάς για τις μειώσεις των συντάξεων -τις μειώσεις των συντάξεων αυτοί τις ψήφισαν, αυτοί τις επέβαλλαν, και τώρα φαίνεται να διαπραγματεύονται την αναστολή εφαρμογής ενός μέτρου που οι ίδιοι ψήφισαν. Μακάρι να μην εφαρμοστούν. Η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων και των συνταξιούχων έχει μειωθεί και από τις συντάξεις σε μεγάλο βαθμό συντηρούνται και άνεργα παιδιά και εγγόνια. Αυτή είναι μια σκληρή πραγματικότητα που βιώνουμε.

Δ: Έχει διαμορφωθεί λέει η κυβερνητική πλευρά ένα περιβάλλον πιο ευνοϊκό, δηλαδή, επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, μείωση της ανεργίας πρώτη φορά κάτω από το 20% με επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, καλύτερα αποτελέσματα για τον ΕΦΚΑ, επομένως, προφανώς με τα περισσευούμενα, με το μαξιλάρι, δίνετε η δυνατότητα…

Κύριε Λυριτζή εγώ δεν θέλω να μηδενίσω, αλλά σας λέω ότι η χώρα θα είχε βγει πριν τρεισήμισι χρόνια από τα μνημόνια, βγαίνει με διαφορετικούς όρους απ’ αυτούς που βγαίνουν οι άλλες χώρες, θα είναι σε εποπτεία, θα έχουν ουσιαστικό έλεγχο, και βγαίνει με δεσμεύσεις που μας έχουν ουσιαστικά δεμένα τα χέρια μέχρι το 2060. Μέχρι τότε θα πρέπει να έχουμε υψηλά πλεονάσματα, 3,5 % μέχρι το 2021 και μετά 2,2%. Βγαίνουμε με μειώσεις συντάξεων, με περικοπή αφορολόγητου από το 2020, με κατάργηση ΕΚΑΣ, με μια σειρά μέτρα τα οποία δεσμεύουν τη χώρα για πολλά-πολλά χρόνια με υπερταμείο για 100 χρόνια. Αυτή είναι η οδυνηρή πραγματικότητα. Μακάρι να επιδέχονταν πανηγυρισμούς η έξοδος της χώρας από το τρίτο μνημόνιο, αλλά η σκληρή αλήθεια είναι ότι η χώρα έχει χάσει αρκετά περιθώρια κινήσεων με την πολιτική Βαρουφάκη το πρώτο εξάμηνο που έβαλε την πατρίδα στο τρίτο μνημόνιο…

Δ: Αν είναι έτσι τα πράγματα, όπως τα περιγράφετε, τόσο ασφυκτικά, στο ενδεχόμενο επικράτησης της Νέας Δημοκρατίας στις επόμενες εκλογές, αν γίνετε κυβέρνηση, τι δυνατότητες έχετε να αλλάξετε κάτι από αυτό;

Εμείς είπαμε ότι εφαρμόζοντας ένα μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα, κερδίζοντας βαθμούς αξιοπιστίας, μπορούμε να πείσουμε ότι με ένα άλλο μείγμα πολιτικής μπορούμε να πετύχουμε καλύτερα αποτελέσματα. Και ο πρόεδρος της ΝΔ και πέρυσι στην ΔΕΘ, φέτος ακόμη περισσότερο θα παρουσιάσει μια ολοκληρωμένη πρόταση για μείωση φορολογίας που δεν θα έχει αποτέλεσμα τη μείωση των φορολογικών εσόδων. Εμείς αποδείξαμε ότι και με μονομερείς κινήσεις της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου, μειώνοντας φορολογικούς συντελεστές, όπως το κάναμε στην εστίαση, πετύχαμε καλύτερα φορολογικά έσοδα. Ο αείμνηστος Ξενοφών Ζολώτας έλεγε ότι οι φόροι σκοτώνουν τους φόρους. Όσο μεγαλύτερους φόρους βάζει κανείς τόσο δυσκολότερα εισπράττει αυτούς τους φόρους. Έχει φοροδιαφυγή, “μαύρη” αδήλωτη εργασία, κανείς δεν κόβει αποδείξεις, και το κράτος δεν εισπράττει ΦΠΑ, όταν ο ΦΠΑ είναι υψηλός. Το αποδείξαμε στην πράξη με την μείωση των συντελεστών στην εστίαση στην προηγούμενη διακυβέρνηση.

Δ: Για το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, ανησυχείτε για το πώς μπορεί αυτό να το επηρεάσει η οικονομική κρίση στην Τουρκία;

Κανέναν δεν μπορεί να αφήνει αδιάφορο η κρίση στην Τουρκία. Είμαστε σε ένα παγκόσμιο ρευστό περιβάλλον. Δεν έχουν να κάνουν μόνον με την οικονομία οι εξελίξεις στην Τουρκία και το πώς αυτές θα επηρεάσουν τα δικά μας. Έχουν να κάνουν με τα γεωπολιτικά. Πάντοτε, όποτε υπήρχε κρίση στην Τουρκία βλέπουμε μια προσπάθεια εξαγωγής της κρίσης στα ελληνοτουρκικά. Καταφεύγει σε εξάρσεις εθνικισμού ο πρόεδρος της Τουρκίας, ο οποίος βγήκε ενισχυμένος από τις τελευταίες εκλογές, είναι ο απόλυτος άρχων, σουλτάνος θα έλεγα και μιλάει για οικονομικό πόλεμο και εναποθέτει τις ελπίδες του στον Αλλάχ. Λοιπόν, όταν με θρησκευτικούς όρους επιχειρείται να αντιμετωπιστεί το οικονομικό γίγνεσθαι, αντιλαμβάνεσθε ότι ρέπει προς εθνικιστικές κορώνες, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε καταστάσεις που μπορεί να μας αγγίξουν και εμάς στο Αιγαίο, Ήδη, έχουμε ζητήματα ανοιχτά με την Τουρκία, είναι ένας δύσκολος, ένας κακός γείτονας, όποτε ενεργεί με εκνευρισμό έχουμε θερμά επεισόδια.

Δ: Ευχαριστώ πολύ κύριε Χαρακόπουλε, καλημέρα σας.

Να είστε καλά, καλημέρα.

Subscribe to this RSS feed